onsdag 2 juli 2008

Beslut


Fick förra veckan boken "Grön design" på posten. Flera spännande och inspirerande artiklar. Blev särskilt utmanad av den jag läste igår som var skriven av en designer och som skrev om shopping och klädkonsumtion som två olika behov. Dels vårt behov av att faktiskt sätta kläder på kroppen, men dels vårt behov av shopping som tillfredställelse och att det är därför vi överkonsumerar. Jag kände väldigt väl igen mig. Jag är klädintresserad, läser om mode, men är också intresserad av att ha en egen stil. Jag tycker det är roligt att handla kläder och kan absolut känna av den "kick" man kan få när man hittar något snyggt som man gärna köper trots att behovet av att skyla kroppen för längesen är uppfyllt med en hyfsat full garderob. Jag funderar om man inte kan bli smartare i sina klädinköp och försöka hitta den här tillfredställelsen på andra sätt. därför har jag funderat ut ett beslut. Jag skall under det kommande halvåret vara oerhört restriktiv i mina klädinköp. Skall jag köpa något skall det vara mycket noga genomtänkt och helst ekologiskt/seccond hand eller tillhöra något av mina stickprojekt. Detta gör jag framför allt för att själv reda ut och fundera på hur jag egentligen vill att min shopping och konsumtion skall se ut.
Artikeln innehöll också andra intressanta tankar kring nya vägar för modekonsumtion tex "klädbibliotek" där man istället för att köpa den där festtoppen som används två gånger istället hyr den.

Inga kommentarer: