måndag 7 juli 2008

Folkdräkt


Äntligen har jag hittat en kurs i folkdräktssömnad. Jag gick en kurs när jag var mammaledig med mina två yngsta och hann nästan färdigt med min Tjörndräkt. Jag blev tyvärr inte helt klar med västen som skall vara till. Hon som hade kursen var gammal och orkade inte fortsätta och sen har jag inte hittat någon kurs i närheten som jag kunnat gå. Som tur är har jag kunnat låna en väst till av en kusin till min mormor, men jag skulle naturligtvis vilja ha min egna. Bilden är från min systerdotters dop. Som sagt är alla delarna utom västen mina egna min väst kommer vara blå dvs ha samma färg som kjolen när den är klar. Jag skall försöka lägga upp mer detaljerade bilder senare.

1 kommentar:

Anita Allansdotter sa...

hej


jag sydde min tjörndräkt 1982, och den är pottblå precis som din, jag är född i Säve och därför är ju tjörndräkten rätt dräkt för mig, jag älskar min dräkt och har den på både dop, bröllop, begravingar ja till allt egentligen, utan min dräkt skulle jag känt mig naken, nu har jag ju alltid ett plagg som passar till tillfället. hoppas du har lika mycket glädje av din dräkt som jag haft av min.