torsdag 30 oktober 2008

Helgflätor...


Rörigt men roligt....

I helgen som gick var jag på en workshop på Nääs med Elsebeth Lavold. "Stickade vikingamönster". En kanonhelg! Vi fick lära oss massor. Det hela utgick från de vikingastickade mönstren med olika former av flätor, men det kändes som man fick lära sig mycket mer tex att öka och maska av maskor inne i arbetet så att man kan lägga en flätknut eller liknande mitt i. Vi fick lära oss att sticka hörn, i-snoddar, grunder i mönsterkonstruktion mm.
Ett stickat hörn, pilligt men roligt när man märkte att man fick ihop det.

Elsebeth var en jätteduktig och entusiastisk lärare och dessutom var det ett trevligt gäng kursdeltagare. Att träffa andra stickintresserade är ju roligt bara det! Jag har nu beställt garn till två tröjor en till min äldsta dotter och en till mig själv. Hennes skall bli vit (färg 001) och min turkosblå (färg 035).

Så här fint kan man göra av alla sina provlappar...

1 kommentar:

teresa sa...

Vad kul att du åkte på kursen o vad kul att det blev lyckat!! Fina tröjor du ska sticka.