tisdag 7 oktober 2008

Lite om folkdräkten.


Håller på med min väst. Det är en del inprovning att göra för att den skall sitta bra och jag skall på min kurs i kväll och få lite hjälp med detta. Jag har haft en lånad väst innan och den har varit röd, men den här som egentligen är tänkt till är vävd i samma garn som tyget i kjolen. Det invävda mönstret kallas för "krabbasnår" och är typiskt för Tjörndräkten.
Till dräkten hör det också en väska, kjolficka eller "taska" som den också kan kallas. Skall göras av små lappar av siden tyger och de är dessa jag just nu håller på att göra markeringar på så att jag vet hur de skall sammanfogas. Den skall sedan fodras med oblekt linnetyg. När man har den till dräkten skall den vara delvis dold av förklädet. Förr ville man gärna visa det fina man gjort, men visade man för mycket ansågs man "högfärdig". Det som är roligt med folkdräkterna är att det oftast finns en historia kring hur och varför plaggen ser ut och skall bäras som de gör. Här kan man läsa en del om hur Tjörndräkten tagits fram.

1 kommentar:

ada sa...

Hej
Tack vare att du varit hos mej å lämnat en kommentar (tack för den, den värmde) så hittade jag ju detta roliga hos dig.
Älskar folkdräkter har flera stycken som jag fått efter farmor som hon sytt. Vi har alltid folkdräkt på oss på jul i min familj. Kommer absolut att följa ditt arbete med din dräkt.