fredag 10 oktober 2008

Veckans lådor...


...från Årstiderna kom igår. Vi prenumererar varje vecka på en frukt- och en grönsaklåda. Jättefina ekologiska grönsaker som alltid håller hög kvalitet och det finns ganska många olika sorters lådor att välja på. Det är nog lite dyrare än motsvarande mängd konventionellt odlade grönsaker, men billigare än om man skulle köpa samma ekologiskt i affären. Sen får man ju ibland grönsaker som man kanske inte själv skulle köpt eller som skulle vara svåra att få tag på ekologiska. Denna veckan var det ju tex med kronärtskockor. Jag har aldrig gjort det själv, men tänkte pröva ikväll.
Frukten går alltid åt, men ibland kan det bli lite mycket grönsaker, men då kan man bara hoppa över en vecka. Sen kan man ju lyxa till det lite också. Till frukost idag har jagtill exempel ätit en perfekt mogen mango som också kom igår.

5 kommentarer:

kristina sa...

Åh, kronärtskockor är så gott! Kan jag tolka det som att du ätit det förut? i så fall kan jag tala om hur jag gör (som jag också blivit lärd hemma). Jag brukar bara koka dem i saltat vatten ca 45 min eller tills bladen lossar. Sedan släpar man varje blad i smör, smaksatt eller naturellt, och bitsuger ut det mjuka "köttet" på bladet. Sedan avslutar man med att skära rent bottnen från blomhåret och äter den fina biten med kniv och gaffel.

kristina sa...

Det kom bort ett inte i andra meningen i förra inlägget. Jag menar inte att vara besserwisswer utan ville bara vara till hjälp om du inte ätit kronärtskockor tidigare.

Maria sa...

Tack så jättemycket för tipset! jag har ätit på restaurang vid något tillfälle, men som sagt aldrig tillagat själv och skulle precis börja leta efter ett recept, nu behöver jag ju inte det. Tack!

Marianne sa...

Tack för kommentaren på min blogg. Jag har använt dropps alpaca till vantarna cat mittens. Jag minskade även på stickstorleken till 2,75 eftersom det är min dotter som skall ha dom.

Lilla-Anna sa...

åh, vad härligt att få hem ekologiska grönsaker...hoppas det blir gott