onsdag 5 november 2008

Mormor...


...skall sticka den här koftan i senaste Knit. Det är min mamma som skall ha den, men som sagt mormor som skall sticka den. Hon är en jätteduktig stickare och har under ganska många år varit den man skickat projekt som man inte riktigt hunnit med själv. Förra sommaren gjorde hon bland annat en jättefin spetsstickade kofta till mig i Alpaca och hon har också stickat mycket lusekoftor och liknande. Men hon behövde lite hjälp med engelskan och jag har därför översatt mönstret. Det man slås av är att amerikanska mönster är så mycket "pratigare" än vad man är van vid. Allt är beskrivet in i minsta detalj. Om man stickar ett framstycke så är det ju ofta rätt självklart att det andra skall stickas på samma sätt, men spegelvänt. Fast här beskriver man båda sidorna i detalj. Jag försökte göra beskrivningen mer svensk och jag hoppas det skall fungera. Garnet var lite svårt att få tag i, men nu kommer den göras i dubbel Alpaca från Garnstudio istället. Det kan nog bli jättesnyggt. I bara farten översatte jag också mönstret på tröjan jag själv stickat tidigare. Mamma skall själv sticka den, fast en röd istället.

Själv är jag så sugen på den här:
eller den här:

Båda finns i mönsterboken från Elite yarns som kom på posten häromdagen. Jag har många projekt i kö just nu, så det får nog lugna sig lite. Kanske en vårstickning.

3 kommentarer:

fale artut sa...

De två modellerna längst ner är väldigt fina, vad har du tänkt för garn? Det måste kännas tryggt att ha en stickande mormor att konsultera om det kör ihop sig.

Mia stickar sa...

Läckra modeller du spanat in, kul ärm på den nedre! Jag ser fram emot att få följa din vikingastickning sen!
Sedan barnen flyttat har huset blivit väldigt tyst så talböckerna fyller ut den tystnaden! Tur de kommer hem mellan varven och fyller huset med sina ljud igen!

Maria sa...

Jag har funderat lite på Mirasol från "du store Alpakka". Eller något av de lite tjockare garnerna från Elsebeth Lavold (se mitt inlägg om vikingastickningen) Båda modellerna är stickade i garner med en för oss lite ovanligare stickfasthet. Jag har som sagt flera projekt på gång, jag får se längre fram.