tisdag 6 januari 2009

Glad trettondedag jul...

...önskar jag er!
Jag fortsätter mitt ikontema:


På köpet får ni min julkrubba också. Det är en av mina käraste julsaker.
När jag var liten hade min mamma en som hon i sin tur haft som barn och det var en av mina favorituppgifter innan jul att göra den i ordning. När jag flyttade hemifrån så saknade jag verkligen detta, men alla krubbor jag såg i affärerna var antingen jättefula, plastiga med grälla färger eller alldeles för dyra. Efter ett par års letande så var jag med en kompis i Stockholm, av en händelse gick vi in i en affär i anslutning till Storkyrkan och där stod den plötsligt, min julkrubba!

Figurerna är från Södra Frankrike, där det är vanligt att man bygger upp hela landskap, med massa olika figurer och där de bibliska figurerna är en del. Även den var egentligen för dyr, jag var student då, men jag tog verkligen av mina besparingar och sen dess är det höjdpunkten innan jul att göra den fin!!

5 kommentarer:

fale artut sa...

Så fale artut!
Jag gillar dina ikoner skarpt.Vi hade också en julkrubba hemma när jag var ett ännu mindre skrutt.
Jag tycker att det är väldigt speciellt, men den ska vara vacker!
Som din, med får och allt!

kristina sa...

Krubban är jättefin och mycket nostalgi, för jag har en fantastisk, som jag inte använt. Mamma har gjort den och hon var en mästare på allt hon slog sig på. Ett annat år...!?

teresa sa...

Åh vilken fin krubba - värd alla pengarna!
Jo, måste berätta om tröjan till 6-åringen; han blev jätteglad o ANVÄNDER den! Håller som bäst på att sticka ett par matchande vantar av restgarnet...

Anette sa...

Vilken fin julkrubba. Jag har letat men hittar som du säger bara plastiga fula. Men, men, den som skyndar långsamt hittar nog tillslut...

Mia stickar sa...

Julkrubban var jättefin! Mina sockar får vi väl se hur fina de blir om jag lyckas få ihop dem, jag har ju inte hunnit till hälsteget än. Men fabel-garnet som jag stickar i är väldigt vackert! Lyckas jag få ihop dem klarar nog vem som helst det! Jag är ju ny i klubben!