tisdag 24 februari 2009

Estniska spetsar...


Förutom franska tunikor så har jag nu också gått igång på estniska spetssjalar efter att ha läst boken "Knitted lace of Estonia". Så många vackra mönster, dessutom har flera av mönstren svensk anknytning. Vad sägs t ex om "Queen Silvia shalw" (passar ju en dag som den här), tydligen ett mönster gjort inför ett svenskt statsbesök och överlämnat som gåva (tyvärr hittade jag ingen bild för den sjalen är jättevacker). Den på bilden heter "Triangular summer shalw".

Flera av mönstren är tämligen avancerade, men samtidigt är det tydliga bilder och diagram. Jag kunde inte låta bli utan började på en av de lättare varianterna. "Leaf and nupp shalw".

Den är så rolig att sticka att jag bara inte kan låta bli. Garnet är ett tunt ullgarn från Kauni, upphittat i en fyndlåda, så garnkostnaden kommer bli ca 20 kronor när sjalen är klar.


När den är tillräckligt lång kommer den dessutom få en spetskant.
I början av boken finns dessutom en jättespännande genomgång av historien bakom detta hantverk. Jag skall försöka återkomma och återge det mer. Nu måste jag gå och fortsätta sticka...

6 kommentarer:

Mia stickar sa...

Ååååå så fint, har just fått boken och börjat kika i den!

fale artut sa...

Tjusigt, Signe!
Vad önskar Du för garn om du får fantisera vilt?

Happy Greta sa...

Menar du att du hunnit sticka det som syns på bilden IDAG???
Jösses Amalia...

Signe sa...

Nä Greta, jag började påstickningen före helgen.

MiA sa...

Underbar sjal! Har kikat en del på estniska spetsmönster när jag slösurfat ibland. Så väldigt mycket vackra mönster det finns!

Du har något att hämta hos mej :)

Ha en skön kväll!
MiA

Carina sa...

Vilka vackra sjalar. Jag har ju snöat in på Heirloom Knitting och det är ju av samma kaliber.

Kram Carina