fredag 20 februari 2009

Hemlig kompis 5!


Jag har anmält mig till Stickameras "hemlig kompis" Jag har inte varit med tidigare så det skall bli jättespännande. Jag har precis fått namnet på den jag skall skämma bort.

Här kommer svaren på mina svar på de frågor som ingår:

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?

Jag tycker bäst om ull i olika varianter, merinoull och Alpaca är väl de absoluta favoriterna. Akryl kan vara ok för hållfasthet i sockgarner och i olika effektgarner, men annars går det bort. Jag skulle nog aldrig sticka något i rent akrylgarn.
Bomull är ok i sommarplagg.

2. Vilka är dina favoritfärger?

Blått, rosa, brunt, svart och grått.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?

Egentligen inte, de flesta färger funkar om de hamnar i rätt sammanhang.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)

Trästickor (Symphony wood), men till spetsjalar gillar jag Addi-lace som ju är i metall med en lite strävare yta.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?

Jag har stickat sen jag var 11, då gjorde jag ett par Lovikka vantar. Jag är inte superavancerad, men ganska duktig, lär mig nya saker hela tiden.

6. Dricker du kaffe? Te?

Kaffe i olika varianter, har en espressomaskin och mal gärna bönorna själv. Dricker inte så mycket svart te, men gärna roibooste eller annat örtte.

7. Är du allergisk mot något?

Nej.

8. Vilken slags musik tycker du om?

Ganska blandat. Bruce Springsteen, sing-a-song writers, men även hitliste poplåtar. Texterna är ofta viktiga, ej tekno. Kan även sätta på en klassisk skiva då och då.

9. Favoritgodis?

Fina chokladpraliner som man äter en och en med en kopp espresso. Brio blandning.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)

Då och då gör jag en del smycken. Syr en folkdräkt och broderar.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...

Sjalar och mindre saker som pulsvärmare, vantar och strumpor. Stickar hellre strukturmönster som flätor eller spetsar än flerfärgad mönsterstickning.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?

Interweave Knits.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?

Just nu flera drömprojekt ur böckerna "French girl knits" och "Knitted lace of Estonia"

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?

16 cm

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?

Ja det är roligt.

16. Stickar du sockor?

Ja ibland

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)

från stortå till häl ca 24 cm. Omkrets mellanfoten 23 cm.

18. När fyller du år?

7 november

19. Stickar du med pärlor?

Nej det har jag aldrig prövat.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)

Gärna deckare och romaner. Lyssnar mycket på ljudböcker. Har ganska bred litteratursmak. Läser även en del kristna böcker av olika slag.

1 kommentar:

Anonym sa...

tackar tackar...
ska försöka få ihop nått bra å spännande att skicka till dig...
//hemlisen