måndag 23 februari 2009

Lingerie...

Nu är min första stickning ur boken "French girl knits" färdig och jag är så nöjd. En liten fjäderlätt spetsstickad tunika i Kid silk Aura från Rowan.
Ganska lättsstickad på stickor 8 och 9 och mönstret var lättare att följa än vad jag trott. Allt är stickat i ett stycke. När man kom till ärmhålen sattes maskorna under ärmen på en maskhållare, ny maskor lades upp "baklänges" minskades och stickades in i mönstret och blev på så sätt till axelband. Jag har lärt mig två nya uppläggningstekniker och en avmaskningsteknik jag inte provat innan. Den virkade kanten är i ett tunnare kidsilk garn samma tjocklek och kvalitet som kid silk Haze.



Jag köpte ju vitt och grönt sådant garn billigt när jag var i Riga i höstats. tanken är att det vita garnet skall bli en finsjal till sommaren. Men nu kom det till användning även här. Jag är som sagt jättenöjd. Nu provade jag den med ett linne under och det är så jag tänkt att använda den när det blir lite varmare ute.

Jag skall också testa om jag hittar någon långärmad top i garderoben som det funkar att ha under så jag kan börja använda den genast. jag blir också lite sugen att sticka ett par lösärmar så att det blir som på bilden.
Nu lurar jag på vad nästa projekt ur boken skall bli, för den här stickningen var verkligen jätterolig. i morgon får jag dock garnet till tröjan som jag skall sticka till dotterns kompis, så jag får kanske lugna mig lite :)...

9 kommentarer:

Medea sa...

Den är ju jättefin!! Jag är lite sugen på den boken. Men måste hejda mig lite. Det är så mycket jag vill, både ha och göra.
Kram Efwa

MiA sa...

Hej Signe!
Har kikat runt hos dej lite. Väldigt mycket fina saker du gör!
Den här senaste tunikan är helt underbar :)

Önskar dej en skön kväll!
MiA

Annas Alster sa...

Vad fin den blev, lite noa noastuk tycker jag...

Samtal från min trädgård sa...

Snygg, jag bara älskar tunikor eller korta klänningar, som man kan ha till byxor. Återkommer gärna hit.

teresa sa...

åh, vad vacker den blev o vad fin du är i den! Grattis, vad kul.
Jag blev ursugen på linnet från French Girls Knit i dagens IK också (men det fanns ju ingen bild att länka till).
Testa stickgraffiti du också (jag, juristen, vet att det är olagligt...)

Lilla-Anna sa...

Wow, vad läcker.

Happy Greta sa...

Som vanligt blir jag bara stum av beundran! Jag fattar inte hur du kan, men jag vet ju att du hållit på ett tag.. Jag påbörjade en sjal förra vintern, men jag har repat upp den igen och försöker nu klura ut hur jag ska lägga upp maskorna igen..
Kram

Veronica Tingvall sa...

Vilken fantastiskt vacker tunika!
Kul (eller vad man ska säga...)att du också ska fasta. Jag skulle väldigt gärna läsa lite om det på bloggen om du vill skriva om det. Härligt att åka på retreat också, det blir ju en perfekt avrundning av fastan.

Kram/Veronica

heidi sa...

så din den är:)


jag är också jättesugen på den boken, men har bestämt mig för att vänta lite:)