måndag 2 februari 2009

Rolig och sevärd utställning

I lördags var jag och Moa på Röhska museet i Göteborg. Vi var dit bjudna på en specialvisning av Lena som gjort en utställning som heter Gränsland och handlar kan man säga om det gemensamma i kristendom, judendom och islam. Utsällningen består av scener ur Gamla Testamentet/Toran, men som också finns beskrivna i Koranen.

Abraham med Ismael och Isak.

Lena själv är anställd i Svenska kyrkan, men har rest mycket i mellanöstern och studerat religionsmöten på olika sätt och utställningen var gjord med stor respekt för de olika religionerna.

Lena, i bakgrunden syns Noas ark, Kain och Edens lustgård.

Varför skriver jag nu om detta i min blogg? Jo dels för att jag förutom stickning och hantverk även vill skriva lite om sådant jag tycker är viktigt, men också för att utställningen består av ett stort antal handgjorda dockor, eller gestalter som de kallas. Lena har varit otroligt noggrann när det gäller val av tyger etc. och hon har i princip gjort hela utställningen själv. Många tyger och annat som hade använts är inköpta i beduinläger och basarer i Mellanöstern.

Rebecka

Dessutom utgörs bakgrunderna till de olika scenerna av fotografier som oftast är tagna på den plats där det utspelade sig.

Jakobs stege.

Så om ni har vägarna förbi Röhska museet, med eller utan barn i sällskap, så är detta något mycket sevärt.

Mose i vassen och Faraos dotter.


2 kommentarer:

fale artut sa...

Vilket fantastiskt arbete och härligt att du visar det så att fler få ta del av detta!

Samtal från min trädgård sa...

Så vackert! Skulle jättegärna vilja se den, men vi bor på fel sida!