tisdag 3 mars 2009

Först sur och sedan nöjd ändå!

Jag åkte till stan och köpte garn till den tröja jag skulle göra till dotterns kompis. La upp maskorna för framstycket, men tyckte den skulle bli väldigt vid, då började jag läsa mönstret lite mer ordentligt och insåg att det inte alls stämde. Jag kände att jag inte orkade lägga ner för mycket jobb på att få det riktigt. Istället började jag leta efter andra mönster och hittade det här:


Åkte iväg igen och bytte garnet och har nu hunnit en bit. Jag stickar i tredubbel Alpacka och den blir jättmjuk och skön och ändå inte särskilt mycket dyrare än vad den ursprungliga tröjan skulle blivit i Karisma. Mönstret är från Classic Elite Yarns och är från i höstas.


Samtidigt passade jag på att köpa garn till maken i födelsedagspresent, men jag tror inte han kommer sticka själv :) utan tanken är att det skall bli den här tröjan. Även här har jag valt tredubbel Alpacka två lila och en lavendelblå tråd. Jag hoppas det blir snyggt.


8 kommentarer:

fale artut sa...

Men en sån fin tröja! Vet Du, ibland verkar det finnas en mening med det mesta i alla fall!

teresa sa...

Kompis-tröjan är ju supersnygg!
Och en tröja till maken också - du har att göra... En snäll Signe.
Ha det bra!

kristina sa...

Väldigt snygg tröja!

fale artut sa...

Hej Du!
Min mail är sjovik.fredholm@telia.com
Lev lite farligt och berätta för mig om dina innersta garndrömmar!
Jag är novis men ambisiös och passionerat kär i spinnrocken!

Veronica Tingvall sa...

Vilka fina mönster du har hittat. Låter som jättemysigt garn också.

Hoppas du har en skön kväll, Kram/Veronica

Samtal från min trädgård sa...

Du har att göra ser jag och vilket åkande...men snyggt ser det ut att bli.

Anna sa...

Den där herrtröjan är sååå snygg! och jo, det är lätt med gaffelvirkning. Kan du vanlig virkning så är det bara lite ovant att ha ett verktyg till i händerna samtidigt, men du kommer snabbt in i det! Det är KUL och ser annorlunda ut!

Anna sa...

Hej igen, mönstret är "bara" ett mönster, ingen teknik om gaffelvirking. Du behöver inte köpa hela startkitet, det finns grunderna i gaffelvirkning för 25:- om man är helt nybörjare.
Hoppas att du kommer gilla din Ponchonett jättemycket!