onsdag 25 mars 2009

Jungfru Maria och våfflorna...


Ha en trevlig Marie bebådelsedag och ät många goda våfflor!!!

Jag tycker detta är ett så roligt exempel på hur traditioner kan uppstå. Man har en helgdag 9 månader innan jul där man firar hur jungfru Maria säger ja till att föda Jesus. Ett annat namn på jungfru Maria var förr "Vår Fru" och dagen blir då "vår-fru-dagen". Uttalar man detta snabbt och folkligt så blir det våffeldagen och sen blir det en inrotad tradition att äta våfflor.

I gammal bondetradition markerade också den här dagen att våren började. Njut alltså av dagen, snart kommer sommaren...

5 kommentarer:

kristina sa...

Fint inlägg! Inga våfflor här idag, men kanske till helgen med barnbarnen. Vi äter Janssons frestelse idag!

fale artut sa...

Hen ere våfflan för hele slant´n.
Huskut gott vare å.
Finfint har du fått till det på ditt inlägg!
prots är ordet, nästan prosit, passar ju fint det.

Samtal från min trädgård sa...

Ja, i går var det våfflor, hemvispade brukar jag kalla dem när de inte är ifrån paket.

frisky frog sa...

Hmm, vad världen alltid är liten ändå. Så min holländska vän är även din? Vad kul! Vi 3 som åkte till Ghana träffas fortfarande, bla blir det date i Gtb på påsklovet.
/Ha en bra dag!

Garntrollet sa...

Åh, jag missade helt att det var våffeldagen. Jag älskar våfflor, men det är inte lika kul att rengöra våffeljärnet (har ett gammalt, snyggt och tungt från tidgt 60-tal, skulle jag tro). Jag såg att påskliljorna i "hyreshusabatten" kommit fram hos oss.