torsdag 26 mars 2009

Kristina Magdalena tröjans ärmar..

Jag har nu kommit en liten bit på väg på min 1600-tals tunika i handspunnet garn. Garnet är uppnystat...

...nerstoppat i Stickfrossas fina garngömma och...


... sen har det blivit nästan två färdiga ärmar + axlar. Garnet är så härligt att sticka i och jag tycker det blir jättefint. Jag har gått upp lite i stickstorlek till 3,75 och minskat antalet maskor lite från grundmönstret.


Mönstret är ganska enkelt konstruerat och därför inte så svårt att fixa lite med. Jag gör ärmarna lite kortare än originalet eftersom jag vill ha nästan en "holkärmskänsla" på plagget.


När jag stickat färdigt ärm + axel nummer två, så lägger man upp för hals fram, plockar upp maskor utefter axelns sida, sätter tillbaka maskorna under ärmen osv runt om och sen minskar man från axeln och neråt tills man är "under" ärmen och kan fortsätta sticka rakt ner så lång man vill ha den. Alltså ingen montering när den väl är klar, det är alltid trevligt!

6 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Det låter som ett mönster helt i min smak. Jag hatar verkligen montering. Jag lyckas alltid sabba någonting då.

Hoppas du har en mysig kväll. Kram/Veronica

fale artut sa...

Det ser spännande ut!

kristina sa...

Alltid skönt att slippa montering, eftersom det är där det tar emot. Det är roligare att sticka än att montera.

teresa sa...

Du är bara så ruskigt produktiv! Ha det fint!

Anna sa...

Så himla roligt att träffa dig! Tack för sällskap!

Linda sa...

Vad trevligt det var att träffas :)