måndag 9 mars 2009

Piecework


Idag kom mitt första nummer av tidningen Piecework på posten. Spännande tidning med fokus på gamla tekniker etc. I och med min folkdräktssömnad så har jag ju lärt mig en del kring svenskt textilhantverk, men jag tyckte det kunde vara lite spännande att läsa om samma sak i en amerikansk tidskrift.
Det jag föll för i det här numret var det här underplagget där mönstret är inspirerat från vad de första amerikanska immigranterna bar på 1600-talet.


Det kanske kunde bli mitt vintagestickningprojekt. 1600-talet måste ju räknas som "vintage" :).
Tänk en sådan tröja i fint spunnet gran till ett par naturfärgade linnebyxor.

11 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Oja, det hade varit fint, och om toppen görs också är i linne så blir det ju härligt sommarlätt. Så okomplicerat och stilrent mönster.

fale artut sa...

Det var en vacker tröja! Det skulle kanske göra sig i ett enkelspunnet garn? Alltså entrådigt, eller vad tror Du?
Hur mycket kan det gå?
Färg? Spännande!

MiA sa...

Nej men vilken kul tidning! Gillade du numret? Hur har du köpt den?
Spännande!!

Tant Kofta sa...

Klassiskt enkelt och snyggt!

Veronica Tingvall sa...

Åh vilken vacker tröja. Vad kul att du har sytt folkdräkt, jag skulle så gärna vilja sy mig en...

Kram/Veronica

fale artut sa...

Hm, skulle melerat vara snyggt?
Det var en väldigt fin tröja, har tittat flera gånger!

Mia stickar sa...

Så läckert med så gammalt mönster, måste ju definitivt räknas som vintagestickning!

Samtal från min trädgård sa...

Den är ju urtjusig. Och så många tidningar det finns, som man vill ha.....

Happy Greta sa...

Jätte fin tröja, underbart med vintage kläder överhuvudtaget :)
Jag har fått lite ny energi och börjat sticka på min sjal som jag påbörjade 2007....

Assishantverk sa...

Hej
Kul att du vill vara med i min utlottning!
Assi

kristina sa...

Ja, det kan man kalla vintage! Snyggt också!