måndag 20 april 2009

Åter igen...

Det blev inte så mycket bloggat under semestern. Men nu är vi tillbaka och vi har haft en jättehärlig vecka. Vi har hälsat på våra vänner som bor i i en liten by som heter Gattigues och som ligger på landet mellan Nîmes och Avignon. När de köpte huset var det ganska nergånget, men de har gjort ett fantastikt jobb med att renovera det och driver nu ett gästgiveri med tre rum, dessutom har de några lägenheter som de hyr ut veckovis. En av lägenheterna är ett eget litet hus ute i trädgården och det var där vi fick bo den här veckan.

Ibland hyr de också ut hela huset och åker då själva iväg. Om någon funderar på semster i södra Frankrike så är "De blåögda sardinerna" verkligen värt ett besök.


Min kompis Anna-Karin jobbar också som fotomodell ibland och var borta på jobb en del av veckan så jag har varit en hel del med barnen. De har en dotter Clémentine som är lika gammal som min Moa. En liten 2½-årig Nils finns också, men han var en del hos sin dagmamma. Jag har också umgåtts en del med Anna-Karins man Olivier som är fransman men pratar som tur är bra engelska, vilket ju är bra för min franska duger tyvärr inte till några mer ingående samtal. Det är i och för sig lite trist det skulle varit kul att kunna prata bättre. Kanske något jag skall ta tag i någon gång. Även Anna-Karins mamma M var där och vi gjorde några utflykter tillsammans bland annat till Nîmes.

Onsdagar och lördagar är det marknad i Uzès som är den närmaste staden.

Marknaden är verkligen jättehärlig med kryddor, grönsaker, fisk, kött, ostar mm.

Det är verkligen något jag saknar här hemma, den här marknadskulturen. Några fina sidensjalar hittade jag också, jag gillar verkligen alla dessa färger.


Stickat har jag också gjort en del. Bland annat en sjal som nu ligger för blockning. Bilder kommer senare.
Veckan avslutades med ett mysigt restaurangbesök.


Tack hela familjen Punti för en jätteskön vecka!!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du ser ut att ha haft en toppenvecka... inte alls som vissa andra som suttit "inlåst" vid en dator när solen har visat sig på fiiint humör...
Lade ett paket på posten idag, borde anlända imorrn eller dagen efter!

//Molgan

Annas Alster sa...

Härligt att du är tillbaka, har saknat dina inlägg. Det låter som en underbar vecka, blev själv lite sugen på att åka till Frankrike...

kristina sa...

Mmmm...Frankrike är inte så dumt! Lite avis! Reparerar för alla pengarna iår!

Veronica Tingvall sa...

Det ser helt underbbart ut! Det ska bli kul att se sjalen. Hoppas du får en god natt. Kram/Veronica

Helena sa...

Du ser ut att ha haft det underbart! Välkommen hem igen!

PetraO sa...

Vad härligt det ser ut - jag förstår att ni haft det underbart. Vid en första anblick trodde jag att sjalarna var garnhärvor - du kan tänka att mitt hjärta slog några extra slag... Kram från Petra

Medea sa...

Vad härligt ni verkar ha haft det. Synd att vi inte kunde ses men det blir kanske en annan gång. Jag trodde också att sjalarna var garnhärvor och blev ivrig att se var du hittat dem. Men så var det ju inte. Hoppas nu att känslan från frankrike sitter kvar länge. Idag skiner faktiskt solen från en blå himmel.
Kramar från Efwa

Garntrollet sa...

Åh, vilka härliga och fina bilder. Ser verkligen ut som ett pitoreskt paradis.

Happy Greta sa...

Det syns att ni har haft det riktigt bra! Så skönt när tillfälle ges att besöka och hålla kontakt med gamla vänner :)
Tack, lånar gärna växthusboken!
Jag kan komma förbi och hämta den. Jag hinner inte nu i veckan men jag kan komma på lördag fm, passar det?