torsdag 30 april 2009

Mycket skira spår av bisonoxar..

Hemma igen med sjuk dotter och då får man ju göra det bästa av situationen, dvs sticka lite.
Jag planerar ännu en sjal och hade först tänkt göra någon variant på de lövmönster jag tidigare gjort och köpte ett par nystan Kid silk HazeGarnhärvan häromveckan. När jag skulle börja på den kände jag lite att jag gjort några stycken och att jag kanske borde pröva något annat.
För några veckor sedan hade en jobbarkompis på sig en sjal stickad i vanligt ullgarn som jag tyckte var jättefin och några dagar senare låg en mönsterkopia i mitt postfack följt av ett "Lycka till!". När jag nu tittade runt efter alternativa mönster till sjalen slog det mig plötsligt att detta mönster kanske skulle funka.


Mönstret heter "Heartland Lace Shalw" och mönsterrapporterna kallas "Bison track lace" eftersom spetsmönstret påminner om "bisonoxarnas hjärtformade hovspår". Jag tycker att det blev fint, men bisonoxarna har nog gått med mycket lätta små steg här... Sen gillar jag även namnet på den avslutande kantspetsen "River of life edging".
Det är lustigt hur mycket olika garn kan göra, min jobbarkompis sjal hade ett ganska rustikt utseende.
Mönstret är från Evelyn Clark och finns där som ett gratismönster såg jag nu.

Ett tack också till Karin på KarMagarn/Garnhärvan som direkt ordnade ett nystan till åt mig i samma färgbad. När jag ändrade mönster insåg jag att garnet jag köpt inte skulle räcka och jag en gång tidigare råkat ut för att just Kid silk Haze skiljde sig väldigt mycket åt mellan två färgbad.

8 kommentarer:

Helena sa...

Det där ser väldigt lovande ut!
Ha en bra dag och njut i solen!

Call design sa...

Ser med spänning fram mot hur sjalen kommer att växa. Sjalar är beroendeframkallande och så vackra.

En skön och härlig helg önskar jag dig!

Clarice sa...

Tack för din kommentar inne hos mig. Trevlig valborg till er och krya på er.

Kramis,

Anonym sa...

Det ser jättefint ut... allt det du gör! Skulle vilja ha samma tålamod själv... har lejt bort till mamma min att sticka en sjal åt mig... tur hon är snäll...
en snabb fråga bara, vad var det för typ av mp3-spelare du hade???
//Molgan

Sunna sa...

Tack för mönstertipset, den ser ut att bli kalas

Signe sa...

Molgan:
Nu blir jag nyfiken!
Jag har en ipod nano. så det funkar med både Mp3 och AAC filer.

Clarice sa...

Nåjo, det är väl lite lika med mig. Har oftast höga förväntningar om hur jag skall fixa och greja. Sen tar allting så länge att jag får andra projekt och ider som jag börjar med istället. Borde kanske skärpa mig!

Har du eller känner du någon som har god hand med pelargon sticklingar? Som du kanske såg så är inte mina så krya.

Kramis,

Samtal från min trädgård sa...

Ser fint ut. Håller med dig, gör det bästa av situationen, när barnen är sjuka.