onsdag 8 april 2009

Semester och stickfunderingar

Jobbar en vecka mellan två ledigheter och det har ju alltid sina sidor, men på söndag kväll åker jag och Moa, min yngsta tjej till våra vänner och deras gästgiveri i södra Frankrike.

Där skall vi vara hela nästa vecka. Det skall bli jättemysigt. Förhoppningsvis njuta av en del värme och bara ta det lugnt.
Frågan som alltid dyker upp är "Vilka stickningar skall följa med???" och "Vilken stickning skall jag chansa på att få med mig i handbagaget på flyget???"

Att sitta två timmar i ett flyg utan att sticka vore ju på gränsen till kriminellt :), å andra sidan kanske en del upplever det som kriminellt att ta med stickor...(även om de är av trä).

Just nu har jag fler stickningar på gång och alla är i stadiet: "Jag har hunnit ganska långt, men det är en bra bit kvar ändå" Det blir lite tråkigt, det är roligare när saker blir klara lite allt eftersom, nu kommer istället flera saker bli klara samtidigt, men först om några veckor. Kanske skall man sätta en gräns på max fem stickningar åt gången? Just nu har jag åtta...

Sen är man ju redan i tanken på kommande projekt. Jag köpte ju ett rött ekologiskt bomullsgarn på Grötö. Debbie Bliss Eco. Bomullsgarn masktäthet slätstickning 18mx24v 10 cm.

Tanken var att göra den här koftan.


Men när jag läst mönstret tvekar jag för det var oerhört mycket montering. Till och med knappkanten fram skulle monteras. Det jag istället funderar på är att göra som många andra en "February Lady Sweater"


Ni som har gjort den skulle den funka i sånt garn???

7 kommentarer:

Assishantverk sa...

Ha det skönt i Frankrike!
Assi

Susilull sa...

Tråkigt att det var så mycket montering på den blå koftan, den såg jättesnygg ut! Men sånt där skrämmer mej med.

Glad Påsk och Ha en skön ledighet i Frankrike, det låter ljuvligt!

miastick sa...

Den blå koftan är så himla fin! Jag tror nog du skulle kunna göra om koftan till en rundstickad variant med oket först eller sist. Men jag har också tvekat! Den ser lite krånglig ut.
FLS blir jättebra i bomull, jag har stickat två i T'ika och en i Paris, rekommenderas!

Garntrollet sa...

Hoppas att resan blir trevlig!

Mycket montering är inte kul. FLS kan man ju sticka i nästan vilket garn som helst, det är ett enkelt mönster att ändra efter garn eller storlek. Bara eg. att mäta ärm-avmaskningen så att den inte blir för liten/stor.

Ha en trevlig påsk!

fale artut sa...

Ha det bra på semestern!

MiA sa...

Så härligt att komma iväg till Frankrike! Hoppas ni får det riktigt mysigt :)

Glad Påsk!
MiA

Happy Greta sa...

Önskar Er en riktigt skön semester i Frankrike! Hoppas du lyckas få med dig stickorna!!