tisdag 21 april 2009

Sjal och hemlig vän

Förra månaden fick jag ju ett jättefint ullgarn av min hemliga vän. Av det har det nu blivit en helt egendesignad sjal som jag kallar "meditationssjal". När jag var på retreat så insåg jag vad skönt det är att ha en sjal att dra om sig. Samtidigt är ju formen på vanliga sjalar sådan att de glider ner på axlarna, särskilt när man sitter och mediterar, så den här sjalen har en lite annorlunda form och ligger mer av sig själv kvar på axlarna.

Jag ökade två maskor istället för en i kanterna och på var sida i mitten. Spetsmönstren har jag lånat från boken "Knitted lace of Estonia".


En jättebra bok som jag verkligen kan rekommendera om man gillar spetsstickning. Man behöver ju inte göra precis som de står men man kan låna mönstren. De rätstickade partierna drog ihop sig en del, så jag var lite osäker hur de skulle bli, men blockningen gjorde verkligen susen.

Tack hemliga vän för det fina garnet, nu ger jag sjalen vidare som överraskning till en annan mediterande vän och det bästa av allt är att jag har en härva till!!!!

Sen när brevbäraren kom idag så hade han med sig ännu ett paket från samma hemliga avsändare.


I paketet låg två härvor lingarn från Marks och kattens i min absoluta favoritfärg. Jag hade ju fått två sådana turkosa härvor när jag var på Stickfest på Grötö. Färgerna blev jättefina ihop, så om jag vill har jag nu fyra härvor, som jag kan använda till något, eller använda dem var för sig, det får jag fundera lite på.
I paketet låg också en bok, "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón, i ett jättefint bokomslag. Perfekt! Tur att jag delvis är ledig i morgon och att jag precis läst ut "Om Jesus" av Jonas Gardell, en bok som för övrigt väckte väldigt blandade känslor, men den kanske jag kan skriva mer om någon annan gång.
Med paketet kom också ett brev med lite ledtrådar Tex bor i Umeå (hade jag redan räknat ut, kaffet förra månaden var köpt där...), tycker om mössor och har en söt systerdotter. Hm...jag får nog kolla runt på lite bloggar.

13 kommentarer:

Mia stickar sa...

Sjalen blev jättefin! Både i mönster och färg!

ann/skaparlust sa...

hej hopp och supertack för det fina sockgarnet, jag tror att det får bli sockstickarsommar i år för nu har jag fått ihop ett helt litet lager med sockgarner. Det är ju så spännande med mönstrade garner man blir ju så nyfiken på hur det skall bli.

ann /skaparlust sa...

glömde säga...vilken underbart fin röd sjal!!!

Anna sa...

Så fin sjal du gjort!Härligt att du är nöjd med din stickpåse!

frisky frog sa...

Jättefin sjal och vilken härlig färg!

Jag har stickat pippi-tröjan i Svarta fårets Tilda. Hade jag valt själv hade det blivit ett i enbart bomull, men kanske att detta är mer lätt-tvättat...
/Ha en fortsatt bra dag!

kristina sa...

Det ser ut som att det hänt en hel del fint i din värld just nu. Mycket att vara nöjd med och glädjas åt.

Helena sa...

Vilken lycklig vän du kommer att ha! Sjalen är verkligen jättefin!

Anonym sa...

Vad fin sjalen blev... var lite osäker på hur garnet skulle bli "randat" men det blev verkligen fint...
och hoppas du gillar boken också... vilken tur att du precis läst ut en ;)
Ha en underbar dag!

//Molgan

Tant Kofta sa...

Vilken fin sjal.
hej fr. Koftan

Sunna sa...

Vilken underbart vacker sjal, och färgen så varm och rogivande

Happy Greta sa...

Du är helt otrolig tycker jag! En fantastiskt vacker sjal och vilken bra idé med en meditationssjal!! När jag är klar med min kurs (om ett år) ska jag försöka lära mig att sticka.. det blir kanske också en sorts meditation..
Ska bli roligt att höra senare vad du tyckte om Gardells bok!

Monica Hansen sa...

Ja, man kan aldrig ha för många sjalar:)

Den blev jättesnygg!

Smycka sa...

Åååh vilken vacker sjal!!!! DEN tyckte jag verkligen om!

Kram
Ulrica =o)