tisdag 19 maj 2009

Du gamla du fria...

Jag har fått lite kommentarer kring nationaldagsfirande och jag känner ett behov att förtydliga mig och utveckla mina tankar.
Visst är det så att vår nationaldag inte är så gammal. Som nationaldag, så sent som på 80-talet, men innan firad som svenska flaggans dag med rötterna i nationalromantiken i början på förra seklet. Det finns säkert andra dagar där man kunnat hitta andra saker i historien och jag säger inte att just Gustav Vasa och upphörandet av Kalmarunionen eller Sveriges regeringsform är mer rätt eller fel att fira än något annat. Men frågan är väl snarare om vi tycker att det är värt att fira en nationaldag överhuvudtaget? Kan vi känna oss stolta över Sverige och det Sverige står för på ett positivt sätt, eller är all form av nationalism "kidnappad" av mörkare krafter, trist i så fall... Efter att i norsk TV ha sett pakistanska kvinnor uppklädda i vackra Saris berätta om hur roligt det är att få fira även sitt nya hemland, så känner jag att det kanske kunde finnas plats för en mer inkluderande nationalism även i Sverige. Sen säger jag inte att inte Norge har sina problem med främlingsfientlighet eller bristande integration de också, men jag tror inte att våra invandrare är betjänta av att vi i integrationens namn inte ens får vara glada och stolta över Sverige heller.
Har förresten inte alla länder anledning att vara stolta över sin kultur och historia och manifestera detta, oavsett de problem som kan finnas i landet?
Sen kan jag tycka att 1974 års regeringsform (som också klubbades igenom 6 juni) verkligen är något positivt för oss att fira. Det var ju då Sverige verkligen tog steget fullt ut som en modern demokrati, styrt helt och hållet av riksdag och regering.
Sen var det som sagt väldigt roligt att fira 17 maj i Norge, särskilt för barnen och varje tillfälle till fest och gemenskap tycker jag är positivt!

3 kommentarer:

teresa sa...

Det svenska nationaldagsfirandet känns ganska "konstruerat" tycker jag o fyller ju inte alls samma funktion som för norrmännen.
Men åh, vad folkdräkterna är vackra o det vore roligt om man kunde använda dem oftare även i Sverige. Vad fin du var i din dräkt!

Carina sa...

Jag känner mig inte speciellt nationalistisk men ve och fasa om det som du beskriver som de mörka krafterna ska ha tolkningsföreträde på vad jag ska känna inför mitt land. Det är ju nästan så att dom tagit över vår flagga och det tycker jag är fruktansvärt. Annars så håller jag nog mest med Teresa som skrivit här före mig.

Elisabeth sa...

Jag håller med! Jag försökte skriva en kommentar till ditt förra inlägg, jag tyckte du skrev så bra och riktigt - men kanske gjorde jag fel eller skrev fel, för borta blev det.....