onsdag 27 maj 2009

Liten pryl och retroknappar

Jag har ärvt ett fint gammalt syskrin, där det ligger en del knappar, gamla trådrullar, nålbrev och så den här prylen:


Är det en sådan man använder för frivoliteter? Vet i så fall någon hur man lär sig detta fantastiska hantverk? När man ser sådant här blir man ju väldigt sugen på att pröva själv!
Idag hade jag ett ärende till Majorna i göteborg och passade då på att besöla Butik Bolla, eftersom jag hört att där skulle finnas fina gamla knappar. Där fanns verkligen mycket fint. Jag köpte dessa:


De rosa tänkte jag till min dotters "February lady sweater", men hon blev tyvärr inte jätteförtjust. Kanske var de lite för retro..., jag tyckte det blev jättesnyggt. De bruna skall i alla fall vara till min egen FLS som jag tänkt att göra av mitt röda Eco bomullsgarn från Debbie Bliss som jag köpte på Grötö.

6 kommentarer:

Mia stickar sa...

Visst är det en frivolitetsskyttel! Jag försökte lära mig grundknuten ur en bok från bibblan men det gick inte utan en äldre dam lärde mig knuten. Sen är det som med stickning. Kan man bar sticka avigt och rätt kan man lära sig det mesta! Ska kolla på yputube om knuten finns där! Läckra knappar!

Mia stickar sa...

Låna en bok på biblan, det finns två svenska böcker med mönster och instruktioner. Sen kollar du på yputube http://www.youtube.com/watch?v=mOimfd-bRdg Det finns flera filmer där. Lycka till och fråga gärna om du undrar över nåt!

Call design sa...

Wow vilken fin frivolitetsskyttel. Den skall du vara rädd om för sådana finns inte att köpa idag. Och så är så sköna att slå frivoliteter med!

Vill du så hjälper jag dig gärna att få till knuten. Vi båda bor ju i Göteborg med omnejd så det är ju ingen omöjlighet isåfall.
Emaila mig gärna om du har några frågor!
Många må gott hälsningar

MiA sa...

Hej!
Vi har länkat till en frivolitets-howto på Mönsterarkivet. Kolla i högerspalten så hittar du nog. Hojta annars :)

MiA

carina sa...

Skyttlar GÅR att köpa idag. Jag har köpt på Garnaffären på Drottningg om jag inte minns fel. Sen har du frivolitetsföreningen som finns här i Gbg där jag själv varit medlem. Kerstin Kall på handarbetslistan har alla kontaktnr oxå. Det är jättekul OM du har gott om tålamod o pillighet.
Hör gärna av dig till mig för mer info..

Garntrollet sa...

Åh, vilka fina knappar!

Jag skulle vilja lära mig (slå?)frivliteter. Skyttlar har jg sett på Svensk Hemslöjd här i Sthlm, så de finns att köpa fortfarande.