lördag 20 juni 2009

En vårbris...

...så här i början på sommaren.
Köpte för ett tag sedan två nystan Noro "Silk garden sock yarn", som jag skulle ha till en sjal. När jag väl fick nystanen kände jag dock plötsligt inte alls för att sticka det jag först tänkt. Jag har sedan letat sjalmönster, men inte riktigt hittat något jag tyckt skulle fungera just till det här garnet. Det är ju lite grövre i strukturen, så det blir ju inte riktigt bra till alla sjalar. Så häromdagen bläddrade jag i min pärm med stickmönster och hittade plötsligt ett gratismönster som jag fick när jag deltog i en workshop med Triinu AndreassenSiV på Grötö. Vårbris heter det.

Ett jättenkelt rätstickat mönster med en återkommande rad av tappade omslag och en picotökning i början på varje varv, stickat på min Addi lacesticka nr5.
Det kan nog bli bra, jag har tänkte sticka tills garnet tar slut och sjalen borde då bli hyfsat stor och jag tror garnets färgskiftnigar kommer tills sin rätt här. Ett för komplicerat spetsmönster kan ju bli lite rörigt när det är så många färger i garnet.
Startitis hette sjukdomen visst, verkar drabba lite här och var. Under helgen har jag nämligen också startat en FLS (February lady sweater) till mig själv och det var ju inte så att det var tomt på andra pågående projket...
Glad fortsättning på midsommarhelgen!

5 kommentarer:

Krisses hantverk sa...

Vad du är kreativ !!!

Inger sa...

Vilken av kurserna gick du?Jag gick den på söndag förmiddag.

Medea sa...

Den sjalen kommer att bli jättefin!

Sunna sa...

Tror du valt helt rätt med sjal och garn

Boel sa...

Det mönstret och det garnet tror jag blir helt perfekt! Jag sitter också och klurar på vilken sjal jag ska gör med mitt Noro silksockgarn men har än så länge inte bestämt mig.

Boel