söndag 28 juni 2009

Farmor...

Min farmor är 86 år. Hon har råkat lite illa ut på senare tid med bland annat ett lårbensbrott och en fraktur i foten, så nu sitter hon i rullstol, men hon är helt klar i huvudet och bor tillsammans med min farfar som har fyllt 92. När jag var liten var det hon som tog hand om mig på dagarna, jag var bara tre månader när hon började passa mig, så vi har haft en lite speciell relation.
Hon har nog hela sitt liv varit den där som alltid ställt upp och fixat för andra och sällan önskat sig så mycket för egen del. Det har alltid varit svårt att köpa presenter, för hon har liksom inte haft så mycket egna intressen och det har alltid varit svårt att lista ut vad hon skulle bli glad för. Så häromdagen så var jag och äldsta dottern där och hälsade på och jag hade min strumpstickning med mig. Farmor satt och tittade och tittade och säger plötsligt:

-Ett par strumpor skulle jag vilja ha.
-Skall jag göra dig ett par?, sa jag.
-Ja gärna! och sen kommer min farfar in i rummet och då säger hon jätteglad "-Maria skall sticka strumpor åt mig! "

Efter lite luskande säger hon att hon vill ha ett par röda.
På vägen hem säger dottern:
-Om du inte gör dessa sockar nu så kommer jag att tvinga dig!
Så fort jag kom hem beställde jag två nystan underbart rött Arwetta sockgarn (dessutom slank det visst med ett par blå) från garn.dk. Som vanligt är färgåtergivningen halvbra, de är lite mer mörkröda i verkligheten, "blodröda" är nog en bra beskrivning.


Servicen var perfekt och garnet kom redan efter ett par dagar och nu har jag påbörjat ett par Eunice ur Cookie A boken.


Jag valde dessa eftersom de inte var så höga i skaftet, är man lite svullen om anklarna kanske det kan vara skönt. Så nu stickar jag på, förhoppningsvis kan jag få dem färdiga till hennes födelsedag 19 juli!

9 kommentarer:

Mia stickar sa...

Det måste vara underbart att ha en sådan farmor och jag gissar att stickningen blir extra rolig när du får sticka till henne!

Smycka sa...

Jag förstår vad du menar! Min mormor är likadan. Jag är halvt om halvt uppvuxen med mormor och morfar då mamma var rätt ung när jag kom till världen. *s* Hon är också 86 år och har precis allt! Hon blev dock änka för 4 år sen. Hoppas du hinner färdigt med farmors sockar. Färgen ser jättehärlig ut!

Kram
Ulrica =o)

miaring sa...

Mm, nu har du många fans till din farmor som kommer att se till att sockarna blir klara!

Carina sa...

Tror att dessa sockor kommer att bli jättefina. Och tänk om man haft en mormor eller farmor som man hade fått leva med, om du förstår hur jag menar. Du verkar uppskatta henne också och det ger mig en glädjekänsla. Tycker man mötet alltför många yngre som inte har vett på att sätta värde på sina mor och farföräldrar.

Du visar väl sockorna när dom blir klara?

m sa...

Härligt att ha en sån relation till sin farmor. Så glad man blir när man kommer på en present till någon som har allt. Det blir extra roligt att göra den då. Lycka till!

Samtal från min trädgård sa...

Jag tänker på en hel låda med sockor, som jag har i mitt skåp, som min farmor har stickat. Hon är 94, sticker inte längre, men hon kanske kan behöva något? Jag ska ta och fråga henne!
Du har en award att hämta på min blogg.

Sunna sa...

Ett par såna strumpor skulle jag sticka också om jag hade en sån människa i mitt liv måste vara underbart att ha henne kvar

kristina sa...

Min mamma har varit en sådan mormor för mina barn. Hon fyller 90 i år, men har Alzheimers sjukdom, vilket är vemodigt, när hon varit en sådan färgstark och viljestark person.

Susilull sa...

Så roligt att få ge sin farmor något hon önskar sig! Och vad roligt att ha dem kvar i livet!!
Saknar min mormor och morfar som båda gick bort för några år sen, hade en relation liknande din med min mormor. När jag var liten och någon frågade om jag var "mamma eller pappas tös?" svarade jag; "jag är mormor tös"!

Ha en skön semester i härliga Skälderviken! Gillar Skåne, i år blir det en tripp till Båstad på semestern!