måndag 8 juni 2009

Stickningsfunderingar, en dålig mamma, Sommmarpåse lyx samt en och annan kyrkofader...

Tack för alla uppmuntrande kommentarer om min svägerskas "Heartland lace shawl". Hon blev jätteglad över både den och sjalnålen Helena gjort. Jag höll på att få flera beställningar, men jag är lite kluven till sådant. Det är roligt att folk tycker det är fint det man gör, men jag är lite rädd för att för många "det här måste bli klart" skulle förta lusten att sticka. Jag sa nej den här gången, kanske kan jag istället överraska med en present någon gång.
Sista dagarna har det blivit mycket February lady sweater som jag håller på med till Moa 7 år. Jag försöker göra den i barnstorlek genom att välja ett tunnare garn (Tee Tee's Primavera) och stickor (nr 4). Det blir fint, så nu hoppas jag bara storleken passar. Annars är jag tillbaka på Bjärka Säby den här veckan för att gå en kurs om den tidiga kyrkans historia. Det är så spänannde att lära sig något helt annorlunda än det man gör till vardags. Miljön här är också så otroligt inspirerande och ger mig verkligen nycklar till djupare insikter om mig själv, om Gud och om livet i största allmänhet.
Sen känner jag mig som en skurk just idag eftersom jag idag firar 17 år som mamma och således inte är hemma på äldsta dotterns födelsedag. Jag har haft så dåligt samvete för detta, men jag ville verkligen gå den här kursen. Dottern själv verkar dock ta det med ro och vi firade lite förra veckan innan jag åkte.
Jag passar också på att svara på mina Sommarpåse lyx frågor.

* Har du någon önskebok?

Ingen speciell, öppen för det mesta
* Vilken är den bästa bok som du har gett bort?
Kerstin Ekmans "Guds Barmhärtighet" som jag gav bort till en av äldsta dotterns kompis som tack för hjälpen med en grej.
* Skulle du kunna tänka dig att ta emot beg. böcker?
Absolut, böcker är till för att cirkuleras.
* Läser du på andra språk än svenska?
Engelska brukar fungera
* Lyssnar du på böcker? (Mp3 eller cd?)
Lyssnar mer än jag läser, Mp3 filer är enklast då slipper man jobbet med att lägga över dem i datorn, men CD går också bra.
* Vad tyckte du om att få i paket då du var liten?
Böcker faktiskt, jag läste jättemycket.
* Har du gett bort något i present, som du egentligen själv skulle ha velat ha?
Det händer hela tiden :)
* Vilken slags smycken gillar du?
Det berorpå vad jag skall ha dem till. Jag gillar fina örhängen och armband.
* Samlar du på något?
* Annan sysselsättning - än att läsa böcker?
Sticka
* Vad gör du en perfekt sommardag?
Badar
* Favoritfärg?
Olika nyanser av blått
* Favoritland?
Färutom Sverige så får det nog bli Frankrike.
* Favoritfilm och favoritteveserie?
Favorifilm Amelie från Monmartre. FavoritTV jus nu är "Sommer"
* Var föddes du?
Mölndal
* Vilken plats på jorden gillar du bäst?
Hemma
* Är du allergisk mot något?
Nej
* Rent allmänt så gillar jag....
Att höra andras människoöden, lära mig nya saker.
* Rent allmänt så ogillar jag..
Prestige, främlingsfientlighet, ovilja att pröva nya saker.

PS något konstigt har hänt med fonterna i detta inlägg. Håll till godo även om det ser lite småskumt ut...

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Detlåter härligt att gå en kurs och jag tyckerintedu ska ha dåligt samvete, hon förstår säkert.

Jag känner verkligen igen mig i det där med beställningar, det är verkligen lätt att förlora lusten när man gör saker man måste göra men det är svårt att säga nej, jag känner mig alltid så smickrad...

Hoppas du får fortsatt härliga dagar,Kram/Veronica

Inger sa...

Önskar dig sköna dagar i det sköna landskapet som finns runt Bjärka Säby.Alla sakerna i boken är stickade.Är du kvar i trakterna på lördag eftermiddag,så stickar vi i Trädgårdsföreningen.