måndag 27 juli 2009

Garnproblem (självförvållat)


Har fortsatt sticka på "Noro silkgarden sock yarn sjalen" hela helgen. Skulle byta garnnystan när det första var slut, då inser jag hur klantig jag varit. Jag stickade ju ett par muddar som jag gav bort i studentpresent i början på sommaren och då lånade jag en liten snutt av garnet för att göra en virkad kant på muddarna. Jag inser nu att jag naturligtvis skulle börjat på nystanet där jag redan tagit lite för att få en jämn randning. Nu hade jag tagit precis av det gröna till muddarna och om jag bara fortsatte sticka så skulle det bli ett jättelångt avsnitt blått-svart och den jämna randningen skulle försvinna. Nu har jag istället nystat upp nästan halva nystanet för att kunna börja på "rätt" stället. Jag hade ju tänkt mig en rejäl sjal av två nystan, men nu får den väl bli lite mindre. Jag kanske kan använda det jag nystat av till avmaskningen, så sparar jag ju lite garn i alla fall.

8 kommentarer:

Inger sa...

Man kan inte tänka på allt jämt heller.

kristina sa...

Sådana tankar kan få till mycket huvudbry, men oftast blir det bra i slutändan!

teresa sa...

Jag tycker faktiskt att det blir intressantare så här, utan att det "stämmer". Jättefint! (Min Noro-sjal har jag nu repat upp 4 ggr - ger snart upp...)
Hoppas allt är bra m dig. När exakt operereas du?

miaring sa...

Men hur behåller du den jämna randningen när varven blir längre? Kram Mia

Signe sa...

Med jämn randning så menade jag att färgerna återkommer i samma ordning, men naturligtvis blir ju ränderna smalare ju längre varven blir. Men hade jag fortsatt direkt på det nystanet där jag tagit liet garn så hade jag fått ett jättelångt parti som bara varit blått och svart.

Samtal från min trädgård sa...

Tokigt det där! Men så är det här också, glömmer, glömmer och i bland får jag repa upp. Det hjälper inte med små lappar, för de försvinner också i väg någon annanstans.

Sunna sa...

färgerna blir i alla fall underbara trots fadäsen, det kunde varit värre

miaring sa...

nu förstår jag! jag trodde att du hade kommit på, hur man får jämna = lika stora rader, av det melerade garnet - i så fall hade det helt klart varit nominering till Nobelpris!