fredag 21 augusti 2009

Bröllopsdag i Bohuslän



Så var det dags! I onsdags hade jag och maken varit gifta i 20 år! Det är nästan halva mitt liv...
Hur som helst så t yckte vi att detta absolut var värt att fira.

Vi började med att träffa vår pastor i kyrkan för att förnya våra löften. Hon läste några bibelord vi själva valt, vi spelade lite musik, vi fick upprepa våra löften och sen bad hon för oss. Det blev en jättefin stund. Det kändes bra att på något sätt göra tydligt att vi fortfarande väljer varandra.

Sen åkte vi till Akvarellmuseet på Tjörn där vi åt lunch och tittade på Elsa Beskow utställningen. Det var väldigt roligt att se dessa orginalakvareller, jag älskade böckerna om Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin när jag var liten så det var jätteroligt att se orginalen, vi tittade också på en film om Elsa och Natanels liv och konstnärsskap. Värt en tur om man inte sett utställningen, den pågår till i mitten av september.

Vi hade bestämt att vi skulle ta det ganska lugnt med tanke på min rygg som verkligen inte är bra just nu, så vi hade planerat att sen åka till Åh stiftsgård där vi skulle ha en mysig kväll, övernatta och äta en god frukost innan vi åkte hem. De hade ordnat en mysig ostbricka åt oss och vi fick rummet med gårdens enda dubbelsäng :).

På vägen dit gjorde vi ändå en lite avstickare till Bohusläns museum i Uddevalla.

Jag hade inte hunnit titta på utställningen om Bohusstickningen som pågår till och med nästa helg och när vi gick därifrån var jag lycklig ägare till en materialsats till en ljusblå "Gotiska fönstret". Jag skall ju genomgå en stor ryggoperation om några veckor och kommer sedan vara sjukskriven ganska länge och tänker att detta kan vara ett bra terapiarbete.

Det är egentligen rätt fantastiskt att man kan få leva så nära en annan människa och att få växa tillsammans på det sättet som vi har gjort. Man pratar ju ibland om relationer där man växer i från varandra, men man kan nog faktiskt lika gärna växa ihop. Det som jag uppskattar mest i vårt förhållande är nog faktiskt att vi är så nära vänner.

11 kommentarer:

Boel sa...

Så fint att förnya bröllopslöften efter 20 år. Vi gifte oss för bara två år sedan efter att ha varit sambos länge och det gjorde "skillnad" på ett sätt som är svårt att förklara men det kanske är som du skriver man gör det tydligt.

Trevlig helg!
Boel

Mia stickar sa...

Får gratulera till era 20 år! Vi firade silverbröllpå i år tillsammans med våra underbara döttrar och deras fina pojkvänner, Visst är det härligt att få fira att man fortfarande vill fortsätta tillsammans!

Carina sa...

Gratulerar får jag också säga. Mannen och jag firade vår 1-åriga bröllopsdag tidigare i sommar. Så vi har en bit kvar. *ler*

Visst var utställningen helt underbar. Jag gjorde dock inte som du, köpte inget. Men tänkte för mig själv att jag kan köpa ett paket precis när jag vill.

Sunna sa...

Ett stort grattis och hoppas ni får många fler tillfälle att fira jämna bröllopsdagar

Call design sa...

Grattis till era 20 år tillsammans och må de bli många fler ihop!

Och utställningen om bohusstickning är ju så fin. Det svåra är att bestämma sig för vilken av tröjorna som man skulle sticka. Jag köpte mig en vantsats för jag kunde inte bestämma mig. men jag sneglade på ditt val av tröja för den är bara så läcker!
Och ett bra terapiarbete blir det för dig inför operationen. Önskar dig många krya på dig hälsningar!

fale artut sa...

Fint berättat, så roligt att läsa! Jag önskar dig jättemycket lycka till med operationen! Må så gott!

teresa sa...

Vad fint du skriver. Gulligt bröllopsfoto! Och vad roligt att du kom iväg t utställningen om Bohusstickning. Å vilken fin tröja du valde att sticka - ska bli jättekul att följa ditt arbete m den.

Samtal från min trädgård sa...

Gratulerar! Så fint att kunna förnya sina löften. Har inte tänkt på det tidigare. Vi har annars varit ihop i 17 år och gifta i 14, så vi har lite tid på oss att tänka igenom allt. Det låter som en idé att annamma.

Smycka sa...

Grattis lite försent till er bröllopsdag! Ni var jättefina på kortet! Kram =o)

miastick sa...

Grattis- vad kul att ni gjorde något speciellt av er bröllopsdag. Akvarellmuseets utställning vill jag också se! Nostalgitripp...

dotter sa...

Världens bästa föräldrar!