torsdag 27 augusti 2009

Nya musikinstrument...

Ny termin innebär ju också uppstart på alla aktiviteter till exempel musikskolan. Med fyra barn, så har vi tidigare prövat blockflöjt, piano, tvärflöjt och trombon. Det senaste tillskottet är yngsta dottern som igår började på cellorytmik. Detta innebar att jag idag fick åka till musikskolans instrumentförråd, där en mycket trevlig man hjälpte till att lämna ut den cello hon skall få hyra under året. Igår var vi dessutom på IKEA och köpte en pall i lagom höjd för en 8-åring att sitta på när hon skall spela.


Hon är så nöjd och längtar redan till nästa lektion, då hon skall få spela på riktigt.

Storebror började spela trombon förra året och fick då låna en trombon på musikskolan han också, men tyvärr fick han inte fortsätta hyra där, så på eftermiddagen var jag i en musikaffär och ordnade en sprillans ny trombon åt honom. Man få hyra den första året och vill man sen behålla den drar de av hyreskostnaden. Känns som ett bra system, så får man ju se att han verkligen vill fortsätta, det är ju ganska mycket pengar. Just nu är i alla fall entusiasmen på topp!


Cello och trombonduett är dessutom klart underskattat!

7 kommentarer:

Sunna sa...

Jag är ganska tacksam över att mina barn är så pass stora att den tiden är över för det var inte alltid så trevligt när det skulle övas på spelläxor, alla ungar med olika instrument och olika låtar

Annas garndrömmar sa...

Så roligt med musicerande barn! Min dotter har sedan länge bestämt att hon ska spela just cello, och står nu i kö på kulturskolan för det...

Anonym sa...

Så kul med musikintresset jag är själv utbildad cellopedagog, men jobbar just nu mer som piano o keyboards pedagog.
Trist Sunna att du sett det som ett besvär att föra vidare en så fin kultur, men vi är ju olika.
Kul Anna att din dotter har fått smak på cello det är ofta svårt att få ungar att spela just cello, lycka till med det.
Monica

Boel sa...

Härligt med barn som spelar instrument. Två av mina tre spelar, dottern spelar tvärflöjt och äldste sonen trumpet. Samtidigt låter det inte så bra men var och en för sig glädjer mig mycket.

Trevlig helg!
Boel

Sommarfröken sa...

Å, vilken skön stil trombonisten har! Härligt med musik! En del av livet! Ha en bra helg!/Sommarfröken

Samtal från min trädgård sa...

Här spelar den lille valthorn, lite otympligt att släpa runt på, men det går. Den stora har aldrig spelat annat än lite trompet, men det var fort överstökat. Nu lyssnar hon däremot väldigt mycket på musik, vilket jag också tycker är bra.

Jullan sa...

hej, vad kul att hitta till din sida! Härligt med musikglada barn. Min yngsta dotter spelar piano och storasyster spelade klarinett i några år, tyvärr höll inte intresset i sig...
Tycker din sjal är helt underbar, skulle gärna vilja prova sticka en sådan. Är garnet självrandande? Passar ju bra nu inför hösten...
Ha en bra kväll!