söndag 6 september 2009

Kristina Magdalena är äntligen klar!

I våras fick jag hjälp av Fale Artut, som hade spunnit ett jättefint garn till den tröja som jag ville göra efter ett amerikanskt 1600-tals mönster från tidningen "Piecework".


Det gick snabbt att komma igång, som jag visat tidigare gjorde man ärmarna först, utgick från dem när man la upp för halsen och stickade sedan neråt samtidigt som man minskade. Tyvärr blev det någonstans här tvärstopp. När halsen och allt det andra var fixat och det bara var rätstickning kvar så blev det liggande lite till förmån för andra projekt under sommaren. Nu tog jag mig dock samman och då gick det rätt snabbt att få den klar.
Jag har ändrat lite i grundmönstret genom att jag gjorde några extra minskningar och sedan ökningar. Jag tyckte också att den blev lite roligare med en virkad kant och en knapp istället för knytsnoddar.

Så här är hon Kristina Magdalena, uppkallad efter Fales spinnrock som i sin tur, om jag inte alldeles missuppfattat det, är uppkallad efter hennes mamma.




Den värmer ordentligt och kommer bli perfekt nu framåt höstkanten och garnets melering och struktur tycker jag gjorde tröjan riktigt fin. Det har känts jättehärligt att sticka med ett garn som varit så "levande". Dessutom har ullen naturliga fett gjort att jag som annars är handkrämsberoende inte har behövt smörja in mig nästan alls när jag jobbat med tröjan.

11 kommentarer:

miastick sa...

Vad roligt att läsa om tröjan och dess historia, den kommer nog alltid att kännas speciell. Jättefin var den också!

Mia stickar sa...

Så fin den blev din Kristina Magdalena. Ser modern ut trots det ålderdomliga mönstret.

Ulla sa...

Fantastiskt att kunna följa garnets väg till tröja.Ser så skön ut dessutom.
Ulla

Medea sa...

I vilket nummer av Piecework fanns mönstret? Jag har en årgång men inte de senaste numren.

Anna sa...

Så fin du är i din tröja! Snygg!

Anonym sa...

Jag tycker att det var roligt att få vara med på ett hörn! Tack för visningen och jag tycker att den blev fin!
Fale Artut i Knivsta

Linda sa...

Den är underbar! Låter som ett spännande sätt att sticka på. Härligt att du inte gav upp!

teresa sa...

Enkel o fin. Blir nog perfekt värmare för ond rygg, heja!

Susilull sa...

Så fint medeltida men samtidigt så supermodern! Garnet kom verkligen till sin rätt!
Du får säkerligen många sköna stunder med Kristina Magdalena!

Anna sa...

Den är ju helt underbar, vackra skiftningar i garnet. :)

Samtal från min trädgård sa...

Utrolig rätt tröja till rätt person! Väldigt intressant att läsa om var den kommer i från och att den även är modern på 2000-talet