lördag 10 oktober 2009

En het salsa i Bohuslän....



...min Hollywood week har jag mestadels tillbringat i sängen med min iphone och alla sticktidningar och böcker jag har, surfandes och bläddrandes efter projektet som behövde anpassas efter min kurviga kropp :). Det var dock Mia som satte mig på spåret. Varför inte göra det jag ändå tänkt göra nu, men anta utmaningen att göra den perfekt till mig. Så min utmaning blir en "latino-Bohus". Jag skall sticka min "Gotiska fönstret" men våga frångå mönstret för att göra den mer kroppsnära. Jag har nu sett flera lyckade Ravelry exempel på det. När jag köpte materialet till tröjan så blev jag lite förundrad över att man börjar vid halsen stickar oket med alla ökningar och sen delar på arbetet och stickar fram, bakstycke och ärmar för sig. Varför inte fortsätta på rundsticka? Jag  tänkte dock i min feghet att det nog är säkrast att sticka som det står... Lisa vet inte hur rätt hon träffade när jag fick den här utmaningen (eller också var det precis det hon visste :)).
Så nu är planen att sticka oket som det står i mönstret, men sen fortsätta på rundsticka och utifrån mina mått göra en mer formsstickad variant där bysten nog blir den stora utmaningen, där jag väl får göra någon slags "kortvarv". Dessa finns ju i orginalbeskrivningen, men på ett sätt som dåligt lämpar sig för rundsticka. Detta tål att räkna vidare på...
Nu skall det som är kvar av veckan ägnas åt att göra klart en annan sak så att jag kan starta ostört...




Min startuppställning...

5 kommentarer:

PetraO sa...

Den kommer att bli fantastisk! Lycka till!

Marias garnhändelser sa...

Skall bli spännande att följa...har ett vildäpple som ligger & väntar på att dansden skall vara färdigdansad:-)

miastick sa...

Woohoo! Det kommer att bli kanon! Jag är dig hack i häl sen, vill göra min till våren.

Susilull sa...

Låter som ett härligt projekt, lycka till!

sticka går ju sa...

Lycka till! Jag vågade vara oortodox (det tog emot!) och rundstickar nu min Nya Azalea. Det verkar hittills funka fint, men lite mer shaping hade inte skadat, särskilt inte på ärmarna. Ser fram emot att få studera ditt pionjärarbete!