lördag 24 oktober 2009

Fortsatt Noro virkning...



Jag gjorde ju förra veckan klart mina virkade vantar i Noros Silk Garden Sock yarn, gjorda efter Annas fina mönster. När jag insåg att det skulle bli garn över blev jag sugen på att även göra en mössa och med hjälp av Linda på Deisy design fick jag tag på ett nystan till av samma färg.




Jag har inte haft något mönster, men utgått lite från hur man virkar rundlar. Mössan är virkad med virknål nr 4 och med halvstolpar i bakre maskbågen där jag först ökade 8 maskor per varv och när jag tyckte den var lagom stor virkade några varv utan ökningar och sedan minskade jag istället 8 maskor per varv. När den var lagom gjorde jag återigen ett par varv utan minskningar och sen avslutade jag med en likadan pickotkant som på vantarna.


När mössan var klar fanns det ungefär ett halvt nystan kvar. Det räckte inte riktigt till en sjal, men med hjälp av ett par knappar så blev den en helt ok halsvärmare.




Sjalen är virkad med virknål 4,5 och mönstret jag utgått från är samma som många före mig använt och finns tex här. Jag tycker sjalen verkligen gjorde sig i det här garnet och nu blev jag ju lite sugen på att virka en stor också. Jag tycker bara mer och mer om det här garnet...
En lite garnsnutt blev kvar och det fick bli två små blommor, en till halsvärmaren och en till mössan.

Redo för höstpromenad!




Jag har inte varit någon riktig virkerska tidigare, men det här har faktiskt gjort mig lite såld :)

17 kommentarer:

Therese sa...

Vilket kanonläckert set, får mig nästan att vilja lära mig virka!

Medea sa...

Superfint och inspirerande!!

Carina sa...

Visst är det kul att virka ibland. Det är bara om jag skulle bli tvungen att välja som jag skulle välja stickning men annars gillar jag att variera mig. Fina grejer du gjort också. Mössan blev jag lite intresserad av faktiskt.

Linda sa...

Så höstfin du är! Jättefin färg du har hittat! Jag ska också virka de vantarna tänkte jag i samma garn, fast jag har en annan färg liggande. Men det blir när jag ska ut och flyga i november. Får spara lite virkning till då =)

Call design sa...

Underbart fina saker du gjort till dig! Så gott att använda nu när kylan kommer till oss!
Krya på dig hälsningar

fale artut sa...

Roligt att se dig på benen! Rar mössa och rara vantar!

Kristina sa...

Vad fint! Skall till Göteborg & köpa Noro-garn...

Smycka sa...

Jättefina alster! Riktigt läckra! =o)

PetraO sa...

Åh vad fin du är i dina virkade saker!

Susilull sa...

Vilken höstläcker kollektion!
Visst är det kul att virka?!

Retnodesign sa...

vilka fina saker du gör!

Samtal från min trädgård sa...

Kul att du tycker om att virka, jag finner det väldigt meditativt och även det att man i princip kan göra vad som helst och åt vilket håll som helst är intressant. Det blir fint, när man tar upp nya maskor och inte lite håligt som när man stickar.
Snyggt set du har gjort, väldigt fina färger.

Varkenoch sa...

Så himla snyggt!

Garntrollet sa...

Supersnyggt! Och härliga färger (jag gillar dem verkligen riktigt mycket!). Du är som en levande reklampelare för Norogarn :-) Inte illa att var det och det med så fina virkade saker!

Assishantverk sa...

Vad höst fin du blev!
Assi

Tant Kofta sa...

Tjusigt!
Färgerna klär dig så bra!
med hej fr. Koftan

Lo sa...

Så underbart vackra färger!