söndag 18 oktober 2009

Funderingar kring vissa mått...eller inlägg i ROSA






Fortsätter långsamt med min utmaning. Som jag sagt tidigare så är den ju inte så mycket latino ännu. Jag måste  sticka färdigt oket först och det tar tid. Stickningen just nu är närmast att betrakta som en mycket stillsam Broadwaymusikal, (inte speciellt färgsprakande, jag ser knappt skillnad på färgerna) med ganska mycket traditionellt, hemvävt inslag.
Lite som Kristina från Duvemåla kanske, den har väl satts upp på Broadway??



Nu var det ju inte Broadway som egentligen var min utmaning utan, som sagt latino. Det har fört mig in på tankespår som jag inte varit inne på på länge, nämligen storleken på mina bröst. I tonåren var dom föremål för en hel del funderingar eftersom jag själv och en del illasinnade klasskamrater betraktade dem som för små. Men några kilo till på kroppen och fyra graviditeter och amningar har liksom rättat till det.



Det senare har i och för sig också lett till en del konsistens och formförändring, men på det hela är dom nog att betrakta som tämligen normala och jag ägnar dom vanligtvis inte så mycket uppmärksamhet. Möjligen får dom lite omsorg när jag behöver ny BH och damen i den trevliga underklädesaffären där jag brukar handla trycker och klämmer lite för att se att jag valt rätt storlek.



I dessa rosa bandet tider skall jag väl erkänna att jag möjligen själv också borde trycka och klämma lite oftare än vad jag gör.


Jag var i alla fall på mitt livs första mammografi förra året och det är klart, där talar vi om att trycka...



Hur som helst, varför denna hastigt uppblossade bystfixering? Jo det som utlöste det hela var dessa rader i min utmaning:

Lägga in eller ta ut, förkorta eller förlänga, eller mina egna favoriter – intagningar under, eller extra kil precis vid, bysten!

Jag har läst mönstret, räknat på mitt stickfasthetsprov och mätt mina bröst både på längden och bredden, jag har till och med drömt om bystkilar, men blir inte klokare för det. Det är så svårt att se det hela framför sig när man inte är där ännu och det tar sådan tid att komma dit...
Skall jag kanske göra en prototyp?
Oket är lika stort för alla storlek, men sedan fördelar man maskorna olika beroende på storlek. Skall jag göra tröjan i en lite vidare storlek när oket är klart och sedan ta i under bysten? Eller välja en mindre storlek och försöka få till "bystkilar"?

Eller så byter jag projekt och virkar en bikini, nu vet jag i alla fall i detalj hur stor överdelen skall göras...



Det jag kan göra bums är i alla fall att skänka en gåva till rosa bandetkampanjen så har min fixering vid mina kvinnliga behag i alla fall fört något positivt med sig...

Tillägg: Jag ber om ursäkt för den tidigare rosa textfärgen. Den var ett försök att slå ett litet slag för rosa bandet, men jag tänkte inte på att många har svårt att läsa kombinationen rött-grönt. När jag skulle ändra tillbaka blev det väldigt konstigt så nu har jag lagt in inlägget som ett nytt inlägg och då försvann tyvärr de kommentarer som var gjorda. Nåväl, nu hoppas jag det går att läsa och skänk gärna en gåva till rosa bandet insamlingen, det är jätteenkelt via SMS.

1 kommentar:

Samtal från min trädgård sa...

Mycket intressant inlägg. Det blir ju lite rosa under oktober, vilket jag tycker är bra.