onsdag 7 oktober 2009

Utmärkelse, tio saker om mig...



Samma vecka som min ryggoperation så fick jag inom loppet av några dagar samma utmärkelse dels från Assi och Carina . Än en gång tusen tack!
I utmärkelsen ingick att jag skulle berätta tio saker om mig själv. Jag har inte riktigt orkat sitta vid datorn tillräckligt länge för att blogga om detta, men nu gör jag ett försök.
  1. Jag föddes som barn till två studenter 1968 och var i flera år enda barnet i deras kompisgäng. Det gjorde att jag kunde min första snapsvisa som 2½ åring och att våra semestrar gick i värsta "Tillsammans"-stil.
  2. Alla övriga i min ursprungsfamilj, utom min syster är tandläkare (Min syster är civilekonom och jobbar på Oslobörsen). Att vara barn till två tandläkare har haft sina sidor. Det hände ofta att andra föräldrar inte vågade ge mig godispåse på barnkalasen, jag fick frukt istället...
  3. När jag var sju år gillade jag att tittat på blodiga bilder för att träna mig för att bli kirurg (blev distriktsläkare)
  4. Jag har alltid haft en stark längtan efter saker som har med kyrkan att göra, trots att ingen hemma var aktiv där. Detta ledde till att jag blev kristen i samband med min konfiramtaion för drygt 25 år sedan.
  5. Jag älskar Ben and Jerry´s Strawberry cheesecake och Brioblandning.
  6. Jag är en norsk "tante"
  7. Jag har avlagt löften till en kristen kommunitet  (gemenskap)
  8. Sen jag var elva har jag tyckt om att sticka, men hade länge problem med att göra klart det jag började på. När jag var tonåring hade jag en kompis som gjorde klart åt mig. Sen har min mormor ofta fått rycka in. Det var först när jag kom på knepet att ha många saker på gång samtidigt som jag också började göra klart det mesta av det jag startat.
  9. Jag har fortfarande farfar (92 år), farmor (86 år) och mormor (84år) kvar i livet. Detta är en stor gåva!
  10. Jag har varit gift i 20 år med samme man som jag träffade när jag var 16. Det jag föll för och som gjorde mig intresserad var en ljusgrön mohairtröja som hans mamma stickat.
Detta var något om mig. Jag inser att denna utmärkelse har cirkulerat en hel del sedan jag fick den och därför lägger jag ut den som en utmaning till er som inte hunnit få den ännu. Det var ganska trevligt att få fundera ut tio saker om sig själv.

9 kommentarer:

Sunna sa...

Den här utmaningen tyckte jag var jättekul, man läser ju alla bloggar och skapar sig en bild av människan, en del hade jag nog tänkt om dig men inte allt, må gott

Boel sa...

Ler när jag läser punkt 1 och inser att den beskrivningen passar rätt väl på både mig och min dotter. Jag föddes i Lund 1966 där mina föräldrar pluggade. Min dotter var två år när jag började plugga och hennes sångrepertoar var rätt udda med Staten & kapitalet, Hanna från Arlöv och en och annan snapsvisa.

teresa sa...

Vad rolig läsning! Gillade den där med att du fick frukt på barnkalasen...
Sköt om dig!

Fröken Elsa sa...

Kul att få veta lite om dig :)
Jag har också fått utmaningen...får väl ta tag i den...

Hoppas att du mår bra efter operationen.

Kram M

Carina sa...

Javisst var den här utmärkelsen kul? En del är ju bara roliga och smickrande att få men den här tyckte även jag var rolig. Kul att få tänka till lite om sig själv och att läsa om andra. Den här gången om dig.
Kram

Samtal från min trädgård sa...

Vad intressant om dig! Denna utmärkelse är intressant i och med att man får veta så annorlunda saker om alla bloggare.

Linda sa...

Trevligt att få veta lite mer! Jättekul att höra att ni har varit gifta så länge och har det så bra =). Hoppas det går bra med din rygg!!

Anonym sa...

Hej Signe! Jag drar mej för att bjuda hem folk som skrivit kokbok - vad skall man bjuda på ? Hur?

Signe sa...

Hej Anonym!
Nu känner jag mig som svarare i en fråespalt och jag är lite tveksam till om jag är rätt person att svara på frågan :). Jag har en uppsättning rätter som jag oftast bjuder på. Min svärmor har för alldel inte skrivit någon kokbok men är otroligt duktig på att laga mat, så att bjuda henne är väl det närmaste den känslan jag kan komma.
Bjud på det du själv gillar och gör det som du brukar göra är mitt förslag :)En god sallad med lite roliga grönsaker och eventuellt ett gott vin och lite goda ostar innan efterätten är väl andra tips. Vem är du och vem är kokbokskrivaren kan man undra...