fredag 16 oktober 2009

Virkade vantar! (på sidan)




Jag har inte virkat sådär jättemycket förut. Kanske en kant   en stickad tröja eller en sjal , men inte så mycket mer än så. När jag såg Annas jättefina vantar i Noro Silkgarden Sockyarn så föll jag direkt och betsällde garnet precis innan jag skulle opereras. Det jag inte visste då var att just virkning skulle visa sig vara en väldigt bra sysselsättning när man är nyopererad i ryggen. Som jag redan skrivit i ett facebookinlägg så kan man nämligen ligga på sidan och göra detta. Alltså, jag stickar liggandes på rygg så länge det känns ok, men efter en stund när jag börjar få ont av detta, så stoppar jag undan stickningen och tar fram virkningen istället. Någon kanske tänker att jag ju skulle  kunna läsa en bok eller något istället, men det gör jag ju redan i ipoden! Jag inser att jag är lite småknäpp, men hellre det än att bli totalgalen av att inte kunna göra så mycket annat överhuvudtaget just nu...




Vantarna är jag hur som helst jättenöjd med.  Särskilt gillar jag picoterna i nederkanten!



Jag använde virknäl nr 3,5. Jag vet inte om jag virkar hårt, men jag har rätt normalstora damhänder och de blev lite slimmade. Inte mer än att jag kan ha dem, men skall jag virka dem igen så skall jag lägga till ett par maskor i omkretsen.
Nu har jag med hjälp av Linda på Deisy Design och min snälla dotter fixat ett nystan till och skall försöka få till en mössa som passar till.
Mönstret har Anna generöst delat med sig här. Tack!

6 kommentarer:

Garntrollet sa...

Åh, så fina! Norofärgerna är verkligen underbara. Garnet har jag dock aldrig testat.

Hppas att du kryar på dig snabbt!

Sunna sa...

Urläckra, fantastiskt vad man kan få till det för att kunna utöva sin favoritsysselsättning, testa en grövre virknål nästa par, jag tog 4,5 och det blev perfekt

Anna sa...

Snygga färger! Gjordes masktäthetsprov eller? He he...
Jag använde 3,25 och har större än normalhänder. Ha en fin helg!

Signe sa...

Nja, det var väl lite si och så med test av masktätheten...:). Det brukar ju stämma när jag stickar...

Susilull sa...

Så läckra! Jag gillar att virka och har virkat en hel del, men inte vanatar, undra varför..?

Kram och ta väl hand om dej och ryggen din!

HomeRiver sa...

Vilka härliga! Och visst var det bra att Stickfrossa inspirerade! Här är min variant: http://homeriver.blogg.se/2009/october/stickfrossa-virkade-vantar.html