måndag 16 november 2009

Hemlis 6....

Här är mina svar till hemlis 6 bytet..


1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Ull eller ullblandningar av ollika slag och tjocklekar är väl det jag gillar bäst, merinoull/silke är väl en av de absoluta favoriterna. Bomull är fint i sommarkläder. Akryl går helt bort, förutom som inblandning i sockgarner.

2. Vilka är dina favoritfärger?

Gillar väl egentligen alla färger, tycker om handfärgade garner med lite melerade toner.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?

Egentligen inte. 


4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?) 
Trä, använder de flesta former på stickorna, beroende på vad de skall vara till. Metall använder jag ibland till spetssjalar.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?

Jag har stickat i ca 30 år, sedan mellanstadiet. Får nog säga att jag är avancerad, men inser också att det finns mycket jag inte lärt mig ännu.

6. Dricker du kaffe? Te?

Kaffe, mal gärna själv. inte så förtjust i smaksatt kaffe. Vad gäller te dricker jag helst örtté eller Roiboos (rött) te.

7. Är du allergisk mot något?

Nej

8. Vilken slags musik tycker du om?

Ganska blandad musiksmak. Sista tiden lyssnat mycket på Ebba Forsberg, Joan Baez, Leonard Cohen och Brucespringsteen. Gillar singer-songwriter. Tycker om bra texter.

9. Favoritgodis?

Ljus choklad och "fruktigt" godis

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)

Har börjat virka också, tidigare broderat en del. Scrapbookat pyttelite och tyckte det var roligt. Haft flera "pärlperioder" då det blivit en del halsband.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...

Sjalar!!!

12. Prenumererar du på någon sticktidning?

Interweave Knit, Interweave Crochet och Piecework.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?

En stor estnisk spetssjal

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?

Ja, 16 cm

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?

Ja, det är roligt

16. Stickar du sockor?

Ja

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)

39

18. När fyller du år?

7 november

19. Stickar du med pärlor?

Nej, det har jag aldrig prövat.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)

Mest ljudböcker och då gärna deckare eller historiska romaner, men är "allätare". När jag läser vanliga böcker blir det ofta mer "andlig" litteratur. Just nu läser jag en del kyrkohistoria.

2 kommentarer:

Sunna sa...

alltid kul att läsa vilka ni är därute, vilken underbar härva du hittat

Anonym sa...

Hej! Ville bara säga att jag har hittat till din blogg och så smått börjat fundera på jag skulle kunna skicka till dig.
Hälsningar,
hemlisen