söndag 8 november 2009

Leaf and Nupp...


Tack för alla trevliga födelsedagshälsningar jag fick igår. Vi hade en jättefin dag!



I veckan gjorde jag klart en sjal som blivit lite liggande. I vintras köpte jag boken "Knitted Lace of Estonia" av Nancy Bush och nästan samtidigt hittade jag ett par nystan av Kaunis entrådiga ullgarn i en fyndlåda för en tia styck. Jag ville testa tekniken och började på den här sjalen, det var rolig stickning, men eftersom jag inte hade tänkt ha den till något speciellt så blev den liggande till förmån för andra projekt. Så för ett tag sedan så fick jag frågan om jag kunde sticka något till kyrkans julmarknad som skall vara om några veckor. Det skulle vara till en lottlista med hantverkssaker där lotterna börjar säljas i förväg och där dragningen sen sker på själva marknaden. Jag insåg att sjalen skulle bli perfekt så här är den "Leaf and Nupp Shawl":


Garnåtgång knappt två nystan Kaunis entrådiga 50 gr. Stickor 3,5. Först stickades mittdelen och uppläggningen gjordes med hjälp av en virkad snodd som sedan pillades upp och gav maskor till spetskanten nertill, den stickades runt om när mittdelen var klar.


Längs med långsidorna plockades maskorna upp cirka tre maskor per två varv.
Det var lite pilligt först att få till "nupparna", men efter ett tag fick jag hyfsad kläm på det.


Det här gav mersmak att sticka "estniskt"!

- Signe bloggar från mobilen!

3 kommentarer:

Mia stickar sa...

Så fin den blev! Jag har den boken mian inte vågat mig på nåt med nuppar än!

Susilull sa...

Så söt!!
De där estoniska spetsarna lockar mig med..

Ha det så bra!

Tant Kofta sa...

Så vacker!
jag gillar den avlånga formen.
med hej fr. Koftan