lördag 21 november 2009

Lite novemberseg...



...känner jag mig just nu. Tycker alltid den här årstiden på något sätt går lite i slowmotion och i år är det verkligen förstärkt med att jag inte kan göra så mycket. Jag håller fortfarande på att återhämta mig efter min ryggoperation och blir bättre och bättre, men det går långsamt. det som känns jobbigast just nu är att jag inte kan köra bil själv och min man har ganska begränsad tid att hinna köra mig. Idag var jag till exempel jättesugen att åka till någon trevlig julmarknad, men det föll på att det hände en massa andra saker där han behövde finnas till hands. Besök i en garnaffär står också högt på önskelistan, inte för att jag behöver något garn, jag skulle kunna sticka ända till sommaren utan att köpa något, men för att få inspireras och klämma lite...Jag övar mig i tålamod och försöker tänka att tids nog så...
Som tur är har jag flera roliga stickningar på gång bland annat en Damson från Ysolda.





Rätstickning ser ju alltid lite trist ut oblockad, men jag tror den blir fin färdig. Jag fick en klänning igår som jag beställt från Gudrun Sjödén.

Jag tror den och Damson kommer trivas ihop :) Ysoldas mönster kan verkligen rekommenderas, de är lätta att följa och jag tycker hon har det där lilla extra. Ishbel är vi ju många som provat på nu, men hon har mycket annat fint också.

Sen kämpar jag på med min bohusstickade tröja, jag är på upploppet på oket, men varven börjar bli så odrägligt långa att det tar tid och känner att jag får ta lite i taget.



Men sen när jag är klar då skall det dansas Salsa som ju är min "so you think you can knit?"-utmaning. Svaret på den frågan om jag kan sticka blir nu mer och mer ett lite panikslaget "-Jag har faktiskt ingen aning om jag kan sticka, jag vet verkligen inte, jag skall försöka..." Jag känner också att jag ju egentligen knappt hunnit till min utmaning innan  finalmånaden startar. Som jag skrivit innan känns det mer som jag utmanat mig själv i att sticka med flera färger, en utmaning i sig...
Jag har funderat hit och dit hur jag skall få till formstickningen över bysten. Jag tror jag skall lägga intagningar under bysten istället för kortvarv och så ha lite fler maskor på framstycket från början. Denna inprovning får sen fortsätta på både fram och bakstycke över midja och sen istället som en ökning över rumpan. Jag räknar och räknar och tycker det är svårt, men jag tror det klarnar när jag kommer så långt. Även ärmarna vill jag ju göra lite mindre bylsiga, så där är ju frågan lite hur jag skall tänka för att det skall bli rätt vid armhålan. Ja, jag hoppas sen vara sexigast i Bohuslän med min nya tröja :) oavsett om den blir klar innan nyår eller ej...

7 kommentarer:

miastick sa...

åååå allt du stickar är sånt Jag vill göra! Och jag vill ha en sån gudrunklänning också! Och jag är också galet novemberseg. Kram! (Skönt att du är på bättringsvägen.)

Sunna sa...

Du gör så hmla mycket fint och jag håller tummarna för att du snart kan köra. skulle ju vara sorgligt om du missar ett besök på garnaffären. jag har besökt min idag och jag skulle inget ha, nähä, men....

Samtal från min trädgård sa...

Låter så bra att du långsamt blir bättre. Förstår din längtan efter lite inspiration och att få klämma på lite garn, fast du har mycket på gång..

Carina sa...

Jag är inte det minsta novemberseg, snarare tvärtom. Och igår och idag har ju dessutom solen skinit från en klarblå himmel. Härligt! Men det är lite för varmt för min smak. Blir lätt som en våtvarmt omslag. Undrar när vintern tänker komma.

Tycker det är så spännande med din Bohus stickningtröja och sjalen ser också jättefin ut. Håller tummarna för att du snart ska kunna bli lite självständig igen och göra vad du vill när du vill. I Halmstad finns det inte precis någon "min garnaffär" utan man får ta det lilla som finns och se om man kommer i närheten av någon bra butik inom rimlig framtid.

teresa sa...

En så vacker klänning med så vacker sjal, snart. Du kommer att vara vackrast vid julbordet.
Och håll ut, snart får du köra bil (men inte jag då...)
Sköt om dig!

Annika sa...

Hej! Kikar in o tackar för det underbara garnet o spännande teer i garnotebytet...:) nu ska jag ta o kolla in din blogg o se vad du hittar på för skojigt..... Kram Annika

Medea sa...

Har du kollat in Knitting Daily's Bust Dart? Jag stickade deras bystinprovningar på min gröna uppifrånochnerkofta och det blev bra tycker jag.