torsdag 21 januari 2010

Midvinternatt...

Min bloggaktivitet har varit lite läge nu en tid, både när det gäller att skriva själv och när det gäller att läsa och kommentera. Eller rättare sagt läser gör jag, men då på mobilen och då är det så krångligt att kommentera att det inte alltid blir av. Jag tror det ibland får vara så, man har mer eller mindre aktiva perioder och nu känner jag att blogglusten börjar återvända. Förhoppningsvis blir det mer inlägg framöver.



Det jag däremot gör är att sticka och igår hade jag glädjen att blocka den här delvis egendesignade sjalen. Garnet är alldeles underbara Malabrigo lace i färgen "Paris night" och det gick nästan exakt åt en härva. Jag blir glad bara av att tänka på det här garnet, det är så fantastiskt. Fina färger, skönt att sticka med, jättemjukt osv, osv. Jag har köpt mina härvpr på Garnkorgen, där det finns en bra sortering med många färger att välja mellan.



Mönstret är hämtat från boken "Knitted lace triangles" av Evelyn Clark inköpt av maken på Amazon.com. I boken presenteras fyra grundmönster till trekantiga spetssjalar som man sen kombinerar som man vill, väljer ett garn man gillar och sen ger sjalen ett vacker namn. Jag valde två olika mönster "riffle lace" och "medaillon lace" som jag varvade några gånger och sedan avslutade med två omgångar av det sistnämnda där jag också stickade in en pärla i mitten av varje "medaljong" (egen idé). avslutningen är sedan en enkel spetskant med omslag och hoptagningar där varje udd fick tre pärlor (idé från boken).



Från början hade jag tänkt göra klart sjalen till jul och den fick arbetsnamnet "Betlehems stjärna", men sen hann den inte riktigt bli klar, så istället fick den namnet "Midvinternatt"...
Boken ser inte så mycket ut för världen, inte ens några färgbilder, men en guldgruva om man gillar att sticka spetssjalar och vill ha mönsteridéer. Dessutom står det tydligt i en tabell garnåtgång beroende på storlek och garnval. Tyvärr är den svår att få tag på i Sverige annars hade den varit gjord för en "Knit-a-long". Det skulle vara hur kul som helst att få se alla färdiga unika, men ändå lika sjalar...

13 kommentarer:

Iwona sa...

Jätte vacker sjal!

Mia stickar sa...

Sjalen ser helt underbar ut! Kanske komme rjag så lång att jag en dag kan plocka ihop mönster och göra nåt alldeles eget!

m sa...

Jag slutar aldrig imponeras av dessa underbart vackra sjalar! Önskar att jag hade tålamod till att sticka en själv!

Annelie sa...

Det är en väldigt vacker sjal du gjort.

fale artut sa...

Fint! Tack snälla Du för kommentaren, jag tänkte på treöjan idag! Visst är det märkligt!!! Tack!

Call design sa...

Vilken sjal som du fått ihop, wow!
Så fin och vacker!
Glad att höra av dig, hoppas att du mår bättre!

Sunna sa...

Vilken underbar sjal, duktiga du

Susilull sa...

Åh så vacker!! Och så kul att kompinera ihop olika mönster, den där boken skulle jag vilka komma över!
Passande namn också!

Marias stickning och läsning sa...

Åh vad vacker den är, blir alldeles betagen i både dina mönsterkombinationer och i färgen. Att garnet är underbart visste jag redan. blir också nyfiken på boken.

Maria i Falkenberg sa...

Vilken fantastiskt vacker sjal!

Ullfull sa...

Jättefin sjal! Garnet är så mjukt o fint!!

Carina sa...

Vilken jättevacker sjal du gjort. Kanske är den boken ett framtida köp om man kan få ihop så fina saker med hjälp av den. Färgen gillar jag också för det är lite min färgskala. Tror att jag brukar gilla dina sjalar så kanske har vi lite samma smak där.
Ska du till Grötö föresten i år också?

Mimmi sa...

Helt fantastisk sjal. Kul att du tyckte om min blogg. Måste säga detvar väldigt trevligt besöka din med =)