fredag 9 april 2010

Pärlproblem och lite smådeppigt...


Jag har haft ambitionen att inte använda bloggen för att skriva för mycket negativt, snarare har den varit en positiv tillflykt sista åren när annat omkring mig strulat, men det här blir nog ett inlägg av den lite deppigare sorten. 

Köpte förra veckan mönster av Pärlmudden för att göra ett par muddar, men upptäckte att pärlorna jag hade hemma inte passade. Borde vara lätt att fixa nya, jag har ett par affärer hyfsat nära, men jag har bara inte orkat. Den här veckan har jag börjat jobba 25% efter den fjärde ryggoperation jag gjorde i höstas och det har i och för sig gått bra de timmarna jag är där, det är väldigt roligt att komma tillbaka och känna att man faktiskt har ett yrke som jag trivs med. Resten av dygnet har jag dock jätteont och är så in i döden trött. 
Förutom mitt vanliga, i sig besvärliga, ryggont så har jag fått jätteont i en annan del av ryggen och lite i mina fötter och häromdagen fick jag reda på att prover som jag tog hos företagsläkaren förra veckan visade tecken på inflammation, så nu har jag fått en remiss till reumatologen för att utreda om jag förutom mina diskproblem i ryggen också har någon reumatisk sjukdom. Det behöver ju inte alls vara så, men det behövde utredas.
Beskedet gjorde mig både lättad och orolig. Skönt att kanske få en förklaring, för något är det som inte stämmer. Trist att få ett problem till.
På något sätt blev det här med pärlorna droppen. Ibland är det kanske de små skitsakerna som får oss att tappa modet. Maken har åkt till fjällen på en mycket efterlängtad skidtur med en kompis (hans Grötö om ni förstår vad jag menar...) och jag har saker som bara måste göras under helgen. En åktur till pärlaffären känns utopisk och när jag började titta om jag kunde beställa istället, så tyckte jag det var svårt att hitta något ställe där man fick överblick över färger etc. det var detta som fick mig att alldeles tappa sugen. Låter fånigt, jag vet...

Finns det ändå någon som kan hjälpa en deppig medsyster med tips på var man köper bra pärlor till pärlstickade muddar?

Jag tror jag skall lägga mig i soffan sticka några varv på min Emily som jag stickar i en jättefin lila färg av Karelen från Nordisk Angora. Rolig stickning som växer fort tack vare alla kortvarv, kanske muntrar det upp mig lite...



16 kommentarer:

agata sa...

Det är precis så - man kan klara av de mest hisnande motgångar och bakslag, men så helt plötsligt kommer det ögonblick när orken inte finns, och då kan det vara något litet.

Jag stickar så sällan med pärlor, så jag är inte till mycket hjälp, men skulle så gärna hjälpa till.
Är det rocaille 9/0 du använder?

Kram

Signe sa...

Jag är ju alldeles ny på det här med att sticka med pärlor, så jag är lite osäker på vad storleken heter. Jag har bara använt pärlor för att göra halsband tidigare och då har man ju bara valt det man tycker verkar snyggt. Det är väl det som är problemet. Jag vet inte riktigt vad jag skall leta efter..

Anonym sa...

Pärldesign.com
Kan det vara nån hjälp?
Bra, om du får "ordning" på hälsan!
Hälsning, Grace.

Tant Kofta sa...

Jag är pärlnovis med tycker att en Emily i den vackra angoragarnet kommer att bli en liten dröm och det är ju inte helt fel.
Många hej fr. Tant Kofta

Mia stickar sa...

Stackars dig! Att ha ont kan tära hårt på ens själ och jag hoppas du får en förklaring till vad som är fel och en behandling så du får det bättre! Håller tummarna för dig! I övrigt så är även jag pärlnovis och kan inte hjälpa dig.

Therese sa...

Ibland är det ju så, att de där små sakerna får bli droppen som får bägaren att rinna över.

Och jag håller med dig, det är svårt att få överblick, myriader sidor att klicka sig fram mellan och så är det svårt att se hur mycket man får för pengarna.

www.pagoni.se och www.parltorget.se är de två som jag brukar titta mest på.

Hoppas det reder ut sig för dig. Och att det finns bot och lindring!

Pärlmudden sa...

Hej!
Hoppas du fpr ordning på kroppen. Jag är reumatiker själv, så har du frågor eller "bara" vill prata av dig, så hör av dig. vill du prata "på riktigt", maila så får du mitt telefonnummer.
Jag kan rekommendera dig att skicka efter pärlor på elviras garn. Hon har bra priser på pärlorna också. Här bruka ett rör kosta 35, men om jag inte minns fel så tar elviras 29....
www.elvirasgarn.se

Kör du fast med pärlstickningen sp vet du också att du kan höra av dig.

Kram Ann-Louise

Smycka sa...

Ibland måste man få skriva av sig även fast det är lite negativt. Det är ju så man laddar batterierna tycker jag. Jättetråkigt att du fått ont på fler ställen men bra att du ska få utreda och se vad det kan bero på.

Jag stickar med rocille 9/0 som ataga skrev. Färger är ju lite jobbigt att välja ibland. Men du har fått bra länkar tycker jag.

Hoppas allt ordnar sig för dig!

Många kramar =o)

Garntrollet sa...

Hoppas att du blir bättre i ryggen snart.

Pärltorget.se har många fina pärlor. Till muddar/sjalar använder jag Miyuki 8/0, de är liiite större än 9/0 och har lite större hål (vilket gör dem lättare att trä upp på garn, jag använder virknål).

Susilull sa...

Ibland behöver man skriva av sig sitt elände. Så tråkigt att du fått mer ont, men hoppas du får svar och hjälp som kan göra dej bättre!

Sticka med pärlor har jag tänkt göra länge, men det är bara att inse - jag tror inte det är min grej. Jag delar gärna med mej av alla mina pärlor. Jag är tyvärr inte heller haj på detta med storlek, men jag tror det är 9/0 jag har, de flesta i olika blå toner och genomskinliga men även lite annat. Maila mej om du vill på ; sus33@spray.se

Tips: det finns en speciell böjlig nål som man kan ha som påträdare. Oftast är det nålen som är problemet för att få pärlorna på garnet.

Kram och ha det bra!

Linda sa...

Stor kram till dig! Förstår precis känslan av att försöka klämma in något man egentligen vill, men som känns helt övermäktigt. Hoppas att det går bra på din nästa undersökning! Och att du får tag i rätt pärlor till slut!!

saltflingan sa...

Jag tror att vi är så finurligt utformade att de "små" problemen blir övermäktiga för att de ändå är kontrollerbara jämfört med de större problemen som skulle göra att vi brakade ihop om vi "gav" efter. Kökspsykologi kanske men för mig hjälper den tanken.
Tufft med en kanske väntande reumatisk diagnos men bättre att veta så att man kan agera utifrån det. Trots allt så finns det mycket mediciner för reumatiker som hjälper kruxet är att de tar tid på sig.
Pärlor kan jag inget om men du har ju fått bra tips.
Styrkekram!

Carina sa...

Hej! Vad synd att det som skulle bli roligt och stimulerande blev så negativt. Alltså bara genom omständigheterna. Tror nog det vänder men det kan ju ta ett tag.

Vad gäller pärlorna så brukar jag använda Rocailles 2,7 mm. Ibland köper jag Panduros och ibland Gütermans som jag då köper i sybehörsbutik. Men jag köper även på nätet. Du verkar ha fått många bra rips redan så jag avstår mina. Vad gäller nål så använder jag speciell pärlnål. Mina är köpta hos Panduro. Lycka till och det ska bli kul att få se vilka pulsvärmare som blir finast. Dina eller mina. Det är ju risk att det blir dina förståss

Annika sa...

Håller tummarna för att allt ska ordna upp sig för dig o att du mår lite bättre idag...:) sticka med pärlor har jag aldrig gjort så nåra tips blir det inte men jag ska kolla runt lite på de tips du fått o se om det är nåt som lockar.. vore kul att testa... Kram Annika

Assishantverk sa...

Hoppas att du får tag i rätt pärlor så att du kan få sätta i gång med muddarna. Det är inte roligt när allt känns hopplöst. Då kan verkligen handarbete hjälpa.
Assi

Sunna sa...

Bodde du närmare skulle jag komma förbi med choklad och sticka en stund