tisdag 21 september 2010

Bevittnar vardagsrasism...

Sitter i första klass på X2000. En man med invandrarbakgrund, inte nykter och troligen också med psykiatriska problem har råkat sätta sig i fel vagn. Två kvinnor kommer på och vill ha sin plats. Istället för att försöka hjälpa mannen rätt börjar dom bråka med honom, vilket även gör honom upprörd. När jag tittar på han biljett och förklarar vilken vagn han skall till går han lugnt därifrån. Mannen i sätet på andra sidan mittgången fäller kommentaren: "Det är inte konstigt att man blir rashatare". De båda kvinnorna bekräftar. Jag protesterar. Får då höra att jag inte skall lägga mig i och att jag inte skall komma och tro att jag är något....Sverige 2010....


- Posted using BlogPress from my iPhone

13 kommentarer:

agata sa...

Ja, visst är det fantastiskt med dessa enkla förklaringar när det gäller att hata andra. Det är kanske inte konstigt att valresultatet blev som det blev.
Modigt av dig att säga emot! Det är dags för oss alla att börja göra det oftare, för det här samhällsklimatet kan vi inte ha!

Carina Etander Rimborg sa...

Heja dig Maria! Jag blir så glad när jag läser vad du gjorde! Låt oss alla vara så modiga och kloka som du! Kram!!!

miastick sa...

Heja dig! Precis sånt här är ju det allra viktigaste, att man behåller sitt civilkurage. Kram!

Ullfull/Anita sa...

Super, precis vad vi alla måste våga göra!

Veronica sa...

Va arg jag hade varit om jag hade sett det där, tur att du sa ifrån. Läskigt att rashatarna vågar krypa fram i ljuset mycket mer nu när SD kom in i riksdagen. Man undrar ju hur det kommer bli i framtiden...

Annelie sa...

Det blir ett drygt jobb det här, att stå upp för vad vi tror på och motverka alla illvilliga vindar som börjat blåsa så hårt. Stiligt med ditt civilkurage! Jag hoppas vi är många som bär med oss det och som inte är rädda för att uttrycka detsamma. Att tiga är att samtycka. Mer nu än någonsin förut.

AnJa sa...

Bra gjort!!! Jag hade nog stampat tanterna på tårna åxå!

Marias stickning och läsning sa...

Ryser över det du berättar. Tycker också att du var modig. Håller med om att det blir allt nödvändigare att vi visar var vi står.

Anonym sa...

Tummen upp för Signe/Maria! Härligt med civilkurage

Eva

Anonym sa...

Som mamma till tre svarta barn, svenskar men födda i Afrika, är jag oerhört tacksam för alla människor som synliggör vardagsrasism. Vi märker att den kan finnas runt köksbord, delvis som något oreflekterat (typ att våra barn ses som mer svenska och därmed "bättre" än de barn vars föräldrar är födda utomlands).

Vi märker även att vardagsrasismen finns som "systemfel". Ett exempel är "vår" skolas fina lika- behandlingsplan som understryker allas lika rättigheter och möjligheter. I praktiken går de vita villabarnen på det privata, frikyrkedrivna fritidset och de invandrade lägenhetsbarnen går på skolans fritids. Skolan kan / får(vill?) inte göra reklam för det privata alternativet. Den enskildes rätt att välja (vilket i praktiken är förbehållet dem med goda kunskaper i svenska, goda kunskaper om samhället och närområdet samt hyfsad IT-vana)verkar vara viktigare än att alla ska ha lika rättigheter och möjligheter, att barn som går i samma klass ska få umgås även på fritids. Bed gärna om att vi kan och orkar påverka detta systemfel i en riktning som minskar segregationen.

Maria

emelie sa...

hej, du är bra du! vi kan ju ses och kommentera detta vidare, jag ville bara fråga om jag möjligtvis skulle kunna få låna din bok som hette yummigurumi?<3 såg så fräckt ut! kramar till dig! //Emelie G.

Anonym sa...

bra gjort!!

Jenny sa...

Heja världens bästa Maria!
Jag är stolt över att känna dig!

Kram!