torsdag 18 november 2010

Palestinska mormorsrutor...

...denna hittade jag utanför en arabisk affär i gamla stan i Jerusalem.

Verkar vara ett spritt hantverk. Annars såg jag inte så mycket stick eller virkrelaterat på min resa, men istället mycket broderier av olika slag.

Och ja, vi kom till Betlehem! Avstängd av en avskyvärd hög mur ligger staden där budskapet om fred på jorden förkunnades av änglarna...


Vi blev körda fram till muren av vår israeliska buss och guide och passerade genom en rad kontroller och på andra sidan fick vi istället palestinsk buss och guide som körde oss till födelsekyrkan.



Efter det fick vi en liten stund att köpa souvenirer, (så nu har vi en julkrubba i olivträd) och sen ut igen, denna gången med ännu fler kontroller (svenska pass är helt klart en bra-att-ha grej...).


Jag hade velat stanna mycket längre. Man kände sig oerhört välkommen som turist och nästa gång tror jag det blir hotell i Betlehem istället för inne i Jerusalem.

Ett besök till i Palestina hann vi med. Sista veckan hyrde vi bil och åkte själva till Jeriko. Här är det ingen mur, utan "bara" en vägspärr. Kanske är det lite för laddat att bygga en mur just kring Jeriko, vad vet jag....? Även här kände vi oss väl mottagna och stannande i alla fall några timmar. Bland annat träffade vi den här trevlige mannen som försåg barnen med huvudbonader :) och visade oss trädet där tullindrivaren Sackaios satt för att få en skymt av Jesus.


Kanske är det inte just det trädet, men i alla fall ett sådant träd som det står om i Bibeln, en sykomor, och som över 2000 år gammalt...
Efter det åt vi lunch uppe på det berg där Jesus säga ha tillbringat sina 40 dagar i öknen.



Härifrån hade man utsikt över staden och Jordandalen och vi åt en massa goda arabiska smårätter till förätt, varmrätt, frukt och arabiskt kaffe...mmm

4 kommentarer:

MJCA.Nilsson sa...

Vilken fantastisk resa ni gjort! Härligt att läsa om.

emelie sa...

underbart att se! Tack för igår vännen! Garn, hjälp och bara att du är fin=) Jag vill se på mer kort en dag!!=) KRAMAR

Susilull sa...

Så roligt att se och läsa om er resa. Så mycket historia och religion, jag måste bara dit!!
Hoppas det kommer fler bilder!
Stickningen i Döda Havet var för härlig!

Sunna sa...

va kul att läsa om din resa, Tack