fredag 31 december 2010

Ännu en sjal...

...hann jag med att få färdig så här på årets sista dag. En sjal till min vän M. Eftersom hon kommer hit ikväll tänkte jag att det kunde vara roligt att ge bort den som  nyårspresent och därför har jag lagt på ett litet extra kol för att den skulle bli färdig.



Mönstret är Swallowtail och garnet är Pälsull från Östergötlands ullspinneri. Jag hade stickor 3,5, men hade absolut kunnat gå upp en storlek eller två. Istället för de tålamodsprövande nupparna har jag istället satt små glaspärlor.

Ganska pilligt det också i och för sig. Särskilt som jag satt på sjukhuset hos min farmor och stickande en del i veckan och inte ville sprida pärlor över golvet. Min kompis tittade på min "Midvinternatt" och tyckte den var fin och den här blev ju lite lik. Hoppas hon gillar den. Den är inte så stor och och oblockad såg den mest ut som en disktrasa, men blockningen gjorde verkligen en hel del :).

Mitt år har slutat lite rörigt först operationen i mitten av december och sen när jag nu skulle jobba igen den här veckan så har min farmor varit jättedålig och vi trodde inte hon skulle klara sig häromnatten. Nu ser det lite ljusare ut, men hon är gammal och skör och ingen lever ju i evighet. Det kommer bara kännas konstigt när hon är borta, samtidigt är jag 42 år och har fått ha kvar alla utom morfar i den generationen ända tills nu. Något att vara tacksam för bara det!

Gott Nytt År alla fina bloggare och bloggläsare där ute och önskan om ett bra 2011!!

10 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Gott Nytt Stick-År!

Janette Millbom sa...

Tjusigt! Hur mycket garn gick det åt?

Signe sa...

Ungefär 50g gick åt.

Janette Millbom sa...

Behövde du påbörja en andra härva?

Janette Millbom sa...

TAck för infon, jag har en härva pälsull som jag har tagit ytterst lite av, ska testa om den räcker till en swallowtail. minns att min förra swallowtail lämnade massor av garn över, så kanske kan jag tom göra den lite större.. Kram och gott nytt år!

Pärlmudden sa...

Åh, vad underbart vacker den blev! Din vän kan inte annat än blivit överlycklig!
Det var riktigt fint med pärlor istället för de där trista nupparna. Har du satt dit dem med virknål, eller? Har aldrig testat att använda virknål till pärlor, jag har bara stickat in dem.
Ha ett underbart 2011!
KRAM

Åse sa...

Kjempe fin blogg du har! :) Sara som tipset meg om den. Ble veldig inspirert! Begynte å strikke i høst, så nå skal jeg fortsette og følge med på bloggen din. Så mye vakkert som du strikker! :)

Carina sa...

Ja, det var ju den boken jag önskade mig i födelsedagspresent (fyller ju i december) eller julklapp. Men så glömde jag bort alltihopa för det dök upp en massa andra roliga saker att önska sig. Nu står den på önskelistan igen.
God fortsättning på det just nu helt nya året.

frisky frog sa...

Vilken vacker sjal och vilken lycka att ha en vän som du! Jag hoppas att du får ett riktigt härligt 2011.
/Gott nytt år!

Emilia sa...

Tjusig - vilken present! Gott nytt kreativt år!