torsdag 30 december 2010

Vantar...

Här kommer nu bilder på de vantar jag gjorde till julklapp:



Första paret är vanten "Knut" med mönster från Jorid. De var till min norske svåger så det passade ju bra med ett norskt mönster.
Vi slutade för några år sedan med att alla vuxna köpte julklappar till varandra. Istället lottar vi så vi får en person att köpa till och så får den personen istället en lite finare sak. Jag tycker detta har gjort julklappsutdelandet mycket roligare. Det skall också helst vara hemligt vem man skall få i från så det blir också en del av överraskningen.


Hursomhelst min svåger fick dessa stickade vantar, de är gjorda i Visjögarn från Östergötlands ullspinneri, stickor 2,5. Ett jättemysigt garn att göra vantar i tycker jag.

Andra paret är till min systerson, 6 år, och garnet är det som blev över från pappas vantar plus lite blått Visjögarn som jag hade hemma.


Detta mönster har jag köpt från helylle. Extra stolt är jag för det är mitt första försök med Magic loop. Först tyckte jag det mesta blev trassligt, men när jag kom in i det så kändes det som en väldigt bra teknik.


Det enda var att jag var så koncentrerad på stickandet att jag först höll på att göra två högervantar.... Att sticka så här minskar ju risken för seccond sock/mitten syndrome i alla fall...

Tredje paret är ett par prinsesstårtevantar i Heaven´s hand med mönster från Tant kofta.


Jag har justerat storleken lite och istället för att sticka florsockret så har jag sytt på det efteråt och gjort det lite glesare än mönstret. Stolt ägarinna till dessa är nu min systerdotter 4 år.

Så hela familjen utom min syster fick vantar, men hon fyller år nu så hon kanske får ett par då istället.

4 kommentarer:

disa sa...

Jämarns snygga vantar du har gjort, speciellt de med det keltiska mönstret på!! =)

4U2! sa...

En varm önskan om ett GOTT NYTT ÅR!

Susilull sa...

Wow vilken vantparad! Så fina!

Önskar dej ett Gott slut på 2010 och ett Gott Nytt 2011!!

Sunna sa...

vilka underbara vantar du gjort. ha en underbar fortsättning på det nya året