tisdag 31 januari 2012

Vantar och vantar...

När jag fyllde år i november fick jag "Vantboken-Solveigs vantar" av min familj, den är hur fin som helst och har gett en massa inspiration. 
Tyvärr har mina döttrar haft väldigt bråttom att börja använda sina vantar, men inte lika bråttom att sedan ta ett kort på dom, så dom har varit klara ett tag, men nu kan jag äntligen blogga dom.

De första "Vit blomma" till äldsta dottern är gjorda i vit Fabel från Garnstudio och ett sockgarn från Regia som heter "World Circus" som skiftar lite i färgen. Det köpte jag på Tummelisa.




De andra "Malax-vanten" är gjorda i olika nyanser av Marks och kattens Eco baby-ull. Det garnet vann jag på Grötö för några år sedan och nu kom det väl till användning.




Jag har stickar vantarna på strumpstickor nummer 2,5, men det har blivit lite tighta, trots att jag inte brukar sticka så hårt. Jag håller på med ett par till som jag själv skall ha, dessa gör jag med magic loop och de blir lite större, men kanske skall jag sedan prova att gå upp till stickor nr 2,75 om jag skall göra fler.

Boken är dyr, men om man tycker om att sticka vantar elller bara letar efter mer inspiration och vill se vackra bilder, så kan jag verkligen rekommendera den.

3 kommentarer:

nattugglan sa...

hej,, ja boken kan jag oxå rekomendera,,den har så fina mönster.. jag stickade oxå Malaxvanten åt min äldsta dotter.. jag själv är hem från Malax så det va ju extra kul...o så har jag stickar Pensala vanten o nu håller jag på med Islandsvanten...ha de bra..

teresa sa...

Åh, den fina boken - underbara vantar du stickat!
Men stackars du, har du opererats ännu en gång?! Tufft. (har tappat din mailadress när datorn krånglade) Hoppas det leder till bättring! Jag har det ok men ryggen krånglar så det funkar dåligt att sticka mm.
Spelar gärna WF, som Berganza, skickar en Invite. Sköt om dig! Kram

Pysselfarmor sa...

Den boken är suverän tycker jag. En del har kritik till den för man tycker att bilderna har så dålig kvalitet...jamen mönstren tänker jag de är fantastiska. Tänk att en person har skapat allt detta!
Så vackra dina vantar är!
Jag har endast stickat Ripvantarna och så muddar enligt mönstret för fälltäcken....
Önskar dig allt gott!