fredag 3 maj 2013

En liten kimono...

Jag som inte stickat bebiskoftor på ett decennium har nu stickat två på en månad. Min äldsta dotter har under våren jobbat med en tjej som snart skall ha barn och min dotter som tyvärr inte stickar själv bad mig sticka en kofta att ge som present. Detta fick bli min variant på att ge bort något stickat till någon man inte känner...



Koftan blev en liten "Garther stitch baby kimono" med mönster från Ravelry, stickor nummer 3 och garnet är Drops Baby merino. En ny ganska trevlig garnbekantskap måste jag säga, kan nog bli fler gånger.






Mönstret är konstruerat så att man stickar allt i ett stycke, plockar upp maskor runt ärmhålet och sen syr ihop axlar och ärmsömmar i ett. Sömmen hamnar alltså ovanpå armen. Jag kan tänka mig att detta kan bli skönt för en bebis att inte ha en knölig söm upp i armhålan. Tyvärr blev det dock inte så fin söm i det här garnet Det slutade med att jag istället virkade ihop det hela från rätsidan. Det blev ju en tydlig kant, men lite mer dekorativt än en ful söm.

- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack snälla snälla för den UNDERBARA koftan,jag blev alldeles tårögd:) ska självklart skicka bild när min lille son bär den första gången:) Han är beräknad 13 Juli:) Massa kramar från Louise

Signe sa...

Roligt att du tyckte om den! Jag ser gärna en bild på den på sonen också så småningom. Lycka till!