söndag 2 februari 2014

Hemlisfrågorna


1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Animaliska fibrer av olika slag; ull, alpacka, silke osv. Akryl bara om det har en funktion tex i sockgarn eller som effekt. Bomull kan vara trevligt att virka i och färgväxande bomull är riktigt trevligt.
2. Vilka är dina favoritfärger?
Jag gillar det mesta utom neonfärger faktiskt. Olika nyanser av blått har väl en särskild plats, men samtidigt något jag stickat mycket i och kanske skulle vilja variera mer.
3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Neonfärger...
4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Beror lite på vad jag skall sticka, men ofta blir det Knit pro rundstickor i trä eller kolfiber.
5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Avancerad skulle jag nog säga
6. Dricker du kaffe? Te?
Mycket kaffe, gärna sådant jag maler själv och Roibooste.
7. Är du allergisk mot något?
Nej
8. Vilken slags musik tycker du om?
Klassisk av olika slag, Singer-song writers, folkmusik-gärna i mötet med modernare musik och så Springsteen förstås...
9. Favoritgodis?
Försöker låta bli att äta godis just nu, men fin ljus choklad tycker jag om. Tex små fina praliner.
10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Färgar gärna garn och ull-ett intresse som fördjupats under sommaren och hösten, skaffade en spinnrock i somras och håller på att lära mig, virkar ibland. Brödbakning får väl också räknas som skapande...
11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv…
Sjalar är nog allra roligast. Koftor har jag gjort mer det sista. Mönsterstickade vantar är ju också kul. 
12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Ja. Interweave Knits och Pom pom quarterly magazine.
13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Ja, koftan "Åttabladsrose" från boken "Lekre masker och lekne sting". Det är en kreativ variant av en traditionell norsk kofta kan man säga. jag har köpt garn och allt, men har inte riktigt fått tid att börja på den.
14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Från handens början till långfingrets fingertopp 19 cm. Omkrets på bredaste stället ca 22 cm. Knappt 17 cm
15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Det kan vara trevligt om man vill ha ett litet projekt.
16. Stickar du sockor?
Ja, fast det är inte det jag tycker är roligast. Skulle egentligen behöva ett par...
17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Längd ca 24 cm, Omkrets 22,8. Storlek 39.
18. När fyller du år?
7 november
19. Stickar du med pärlor?
Ja.
20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Just nu mest olika teologiböcker eftersom jag går en pastorsutbildning. Annars lyssnar jag mycket på ljudböcker både på svenska och engelska. Gillar deckare och historiska romaner.

Vill du berätta mer om dig själv så får du gärna göra det!
45 år, fyra barn, men ett är utfluget. Dessutom en hund och en katt. Är distriktsläkare, men sedan två år arbetar jag deltid och sen pluggar jag för att bli pastor. Jag skall plugga motsvarande tre år på heltid innan jag är klar och har gjort ungefär hälften. Hittills har mycket av utbildningen varit på distans, emn från och med den här terminen åker jag till Stockholm cirka en gång i veckan. Hoppas kunna göra tåget till min stickzon...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, det är din Hemlis!

Lovar, jag har inte glömt bort dig, det är så att jag funderar på vad jag ska köpa till dig.

Skulle du kunna vara snäll och komplettera fråga 17. Hur lång är din fot och omkretsen på det bredaste stället.

Sen samma sak med hur du vill ha en vante... Hur lång från mudden räknat och omkretsen på det bredaste stället.

Jag har lite funderingar på vad jag vill att du hitta i det första paketet.

Signe sa...

Hej Hemlis! Jag missade din kommentar här, men nu har jag kompletterat lite... Ser fram emot dina paket :)

Anonym sa...

Hej, det är din hemlis igen.

Bara så att du vet... så har jag (idag) skickat ditt första paket.

Enligt postens hemsida så ska ditt paket vara framme nästa vardag... jag håller tummarna att det blir så.

Jag har redan börjat fundera på vad som ska finnas i ditt nästa paket :0)

Ha det bra
från din Hemlis!